Heren, ik heb een vraag. De vraag speelt al jaren in iedere FIFA editie in me op maar ik neem nu de moeite om maar eens uit te zoeken hoe het zit.

Ik speel al tig jaren Fifa op de playstation 4. Ik speel altijd alleen maar online seizoenen tegen onbekenden. Game-modes als carriere etc speel ik nooit. Wat mij opvalt:

Wanneer ik online speel tegen een willekeurige tegenstander in 'seizoenen/divisies' vindt ik de gameplay superfijn. Ik speel 'zaalvoetbalachtig' met hele korte snelle passjes en combinaties. Ook het schieten functioneert gewoon 'normaal'. Echter wanneer ik 'aftrap' doe of 'speel online tegen een vriend' (In ieder geval als ik tegen een vriend wil gaan spelen) merk ik dat de gameplay totaal anders is. Snel de bal rondspelen lukt opeens niet meer omdat hij altijd bij bijv, de 5e of 6e pass opeens de bal speelt naar iemand anders als dat ik zou willen. Ook geef hij dan regelmatig passjes die totaal niet de snelheid hebben als dat ik online speel tegen een onbekende. Speel ik online divisies speelt hij wel naar de gewenste Speler A die 10 meter verderop staat, en speel ik tegen een vriend online of via aftrap gaat dezelfde pass naar Speler B die dan 15 meter verderop naast speler A staat. Hoe kan het dat die passjes met divisies wel altijd snel naar de gewenste Spelers A,B en C gaan, en dezelfde pasjes als ik offline speel of 'online tegen een vriend' naar speler A,B en D gaat?

Ook het schieten is anders. Speel ik tegen een vriend online of offline schiet mijn spits de bal vaak veel te zacht naar de hoek, daar waar ik online in seizoenen nergens last van heb en de bal wel gewoon hard naar de hoek gaat terwijl ik even hard schiet. Ik schiet echt altijd op dezelfde manier.