FIFA Benelux levert de community al 20 jaar het laatste nieuws over de FIFA-games.

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41
    Legendarisch Sycofant's Avatar
    • Ingeschreven: 14/03/2011
    • Leeftijd: 24
    • Bedank: 273
    • 554x bedankt in 463 berichten

Standaard Clubdossier: AA Gent

AA GENT

Inleidende woorden

AA Gent is geen traditionele topclub in België, wel een ploeg die de neus aan het venster komt steken. Sinds manager Michel Louwagie en voorzitter Ivan De Witte de touwtjes in handen hebben en enkele ervaren trainers de revue zijn gepasseerd, groeiden De Buffalo’s uit van doordeweekse middenmoters tot ambitieuze subtoppers. Dit seizoen worden ze door velen outsider voor de titel genoemd.

Beknopt historisch kader en (bescheiden) palmares

AA Gent werd in 1864 gesticht onder de naam Association Athlétique La Gantoise, vandaar de bijnaam De Gantoise. Oorspronkelijk een turn- en hockeyclub, gauw volgde echter een voetbalvereniging die in 1895 de Belgische Eerste Divisie oprichtte en draagt zo stamnummer zeven. Daaruit volgt dat AA Gent een van de oudste ploegen uit een van de oudste Europese competities - alleen de Schotse en de Noord-Ierse zijn ouder – is.

Naar AA Gent wordt vaak verwezen als De Buffalo’s, deze roepnaam is een restant van de shows die Buffalo Bill in Gent gegeven heeft omstreeks de stichting van de club. Zijn kreten werden door supporters geïmiteerd in het stadion en zijn er nooit meer verdwenen.

De vroege jaren van de Gantoise waren er met ups maar ook vele downs. Er werd een paar keer geflirt met de degradatie, een paar keer geflirt met de titel. De titel werd nooit behaald, de degradatie echter wel. In 1964 werd de eerste prijs gewonnen, de Beker van België, dit zou worden herhaald in 1984 en ook in 2010.

In de jaren ’70 volgde een absoluut dieptepunt in de Gentsche geschiedenis, de degradatie naar de derde klasse. Ter anekdote uit de nasleep van deze degradatie, een nieuwe voorzitter met nieuwe ambities streek neer in het Ottenstadion:
    Het was 1977: bij Barcelona speelde het duo Cruyff-Neeskens de pannen van het dak. Ook De Meester was daarvan onder de indruk gekomen. Prompt informeerde hij zich via een Amsterdams makelaarsbureau: "Wat moeten die twee kosten?" Toen onze preses het fabelachtige bedrag - dat niet ver onder het miljard BF lag - onder ogen kreeg, moest hij toch even slikken. Zelfs voor miljardairs zijn er grenzen. (naar kaagent.be)
    Ter duiding: één euro staat gelijk aan veertig Belgische franken.

Na de degradatieperikelen van eind de jaren ’80 ontpopte AA Gent zich stilaan tot een stabiele middenmoter. Vanaf de jaren ’90 volgde de geleidelijke evolutie naar een subtopper. Coaches als René Vandereycken, George Leekens en Trond Sollied drukten elk hun stempel op de ploeg van de ambitieuze De Witte. Echt succes kwam er echter pas onder Michel Preud’homme: bekerwinst én vicekampioen in het seizoen 2009-2010.
    Toen Preud’homme naar Twente vertrok, kwam Franky Dury, die van provencialer Waregem een stabiele eersteklasser maakte, het liep allemaal vlot met thuiszeges tegen Levski Sofia (1-0), Sporting CP (3-1) en een 1-1 tegen de Franse kampioen Lille in de Europa League en een derde plaats bij aanvang van de play-offs. In de play-offs echter behaalde Gent een schamele vier op dertig, waardoor het seizoen alsnog als vijfde beëindigd werd.

De financiën

De club kende bij aanvang van het Louwagie/De Witte-tijdperk een enorme schuldenberg. Die is de voorbije jaren weggewerkt door de verkoop van enkele sterkhouders: Mido, Mbark Boussoufa, Bryan Ruiz en Roberto Rosales om er enkele te noemen. Nu is het budget geraamd op 17 miljoen euro, gevoelig hoger dan het budget dat je op FIFA aantreft.

Het stadion

Het bescheiden Jules Ottenstadion dat niet in FIFA zit, kan plaats bieden aan 13.000 mensen. Tegen 2013 moet er echter een nieuwe voetbaltempel uit de grond gestampt zijn, het Arteveldestadion, waar zo’n 20.000 mensen hun hart kunnen ophalen.
    In FIFA 12 krijgt AA Gent het Forest Park Stadion toegewezen, waar zo’n 26.000 mensen een zitje kunnen verkrijgen, gevoelig hoger dan zowel het huidige en toekomstige stadion. Persoonlijk kies ik altijd voor een ander stadion, een dat – zoals dat over anderhalf jaar het geval zal zijn – 20.000 plaatsen heeft, British Modern genaamd.

Rivaliteit

AA Gent kent enkele rivalen, de belangrijkste zijn Club Brugge en Sporting Lokeren, maar ook RSC Anderlecht en Standard mogen in Gent op een geladen ontvangst rekenen.
    De rivaliteit tegenover Brugge wordt heviger door de Gentenaars beleefd dan door de Bruggelingen, deze gevoelens zijn gebaseerd op het feit dat er in de jaren ’70 heel wat Gentenaars door de sportieve malaise in Gent overgelopen zijn naar Club Brugge.

Opstelling

AA Gent speelt onder trainer Sollied in een wervelende 4-3-3. Elke aanvaller moet in staat zijn de positie van zijn buurman over te nemen. Hier ligt meteen de sterke van dit AA Gent, op de flanken. Meer nog: er zijn vijf klassevolle vleugelspelers in de huidige kern, uitblinkers zijn Christian Brüls en Yassine El-Ghanassy.

Op het middenveld staat de geroutineerde Thijs centraal, waar hij gesteund wordt door twee aanvallendere middenvelders, hoe aanvallend deze zijn, bepaal je natuurlijk zelf.
    De verdediging is lang een heikel punt geweest bij AA Gent, nu is dat nog steeds min of meer, aangezien de basis vleugelbacks beiden maandenlang out zijn. Op FIFA merk je hier gelukkig niks van.

De selectie van AA Gent

Bij AA Gent beschik je over een relatief grote selectie die ervaring combineert met talent. De aankopen die AA Gent voltrekt, zijn meestal opportunistisch en zéér gericht.

In de goal

In de goal is er momenteel keuze tussen drie talentvolle keepers: Bruzzese, Padt en Boeckx. Jorgacevic vertrok onlangs naar Club Brugge, op FIFA vang je voor hem tot de winterupdate nog twee tot tweeënhalf miljoen euro. Bruzzese bestaat niet op FIFA, deze moet je dus zelf aanmaken, 63 algemeen of eventueel 64 is voor hem meer dan gepast.

Verdediging

In de verdediging beschik je centraal over een solide Spaans duo, Arzo en Melli, met nog enkele Afrikaanse bonken, Bâ en Nahayo, als back-ups. Ook de verstrooide Suler staat nog tot je beschikking, hetzij als back-up voor de CB als gelegenheids-LB.
    Suler is potentieel een schitterende verdediger die meer aankan dan de (sub)top in België, hij heeft echter de begeestering van een specifiek type coach nodig om de hele wedstrijd geconcentreerd te blijven, een type Preud’Homme, meer bepaald.

Op de rechterflank heb je enerzijds de constant geblesseerde Myrie en de zwakke Baric, maar anderzijds ook de snelle en vooral aanvallend ingestelde Rafinha. Deze kan een actie maken maar toch vergeet hij zijn verdedigende taken niet.

Op links is er een Sloveen te vinden, Skarabot, hij is niet bepaald the next big thing, maar kan zeker dienen als back-up.
    In de basis vind je Wallace, met zijn 64 algemeen een zeer ondergewaardeerde speler op FIFA. Hij heeft een actie, snelheid, een schot en een goeie voorzet in de benen. Wallace op voorhand tot eind de zestig algemeen optrekken is zeker te verantwoorden.

Middenveld

Gent speelt met een aanvallende driehoek op het middenveld. De patron Bernd Thijs staat centraal, voor hem speelt ofwel Lepoint – die momenteel geblesseerd is – of Jorgensen, een energieke Deen.
    Ook de geroutineerde Tim Smolders kan zeker zijn rol nog spelen, hij speelt zeer vaak onder Sollied en is dikwijls een van de betere, bepalende spelers. Als je verkiest met een nummer tien te spelen, kan je daar Brüls posteren, anderzijds kan Lepoint ook een rijtje dieper geschoven worden.
    Grondin komt niet meer aan spelen toe, in het echt heeft hij Bernd Thijs meermaals fysiek geweld opgelegd, hem verkopen lijkt me logisch. M’Sila is een jonge Marokkaan die zijn echte kans nog moet grijpen, al zit er zeker potentieel in.
    Tenslotte heb je ook nog een fantastisch talent rondlopen, Hannes Van Der Bruggen. Hij is een tweevoetige centrale middenvelder, kapitein bij de U19 van de Rode Duivels.

Aanval

Op de flanken is er een ongekende weelde bij de Buffalo’s, met Ibrahima Conté, Yaya Soumahoro, Ilombé Petit-Pélé Mboyo, Yassine El Ghanassy en Christian Brüls.
    Deze laatste speelt naar eigen zeggen het liefst op de 10, maar kan ook als linker- of rechter middenvelder fungeren, daar speelt hij ook onder Sollied

In de spits kan je rekenen op Ljubijankic, een kwikke afmaker, of op Coulibaly, de logge spierbundel. Jammer genoeg niet aanwezig op FIFA is Benito Raman, een Belgisch toptalent dat toen hij zestien werd al gewild werd door menig Europese topclub, Ajax, Manchester City en Bayern München om er een paar op te noemen.
    (Hem aanmaken is een aanrader, ongeveer 65-67 algemeen lijkt me terecht.)
    Verder zijn ook Arbitman en De Smet nog opties, eens ze terug komen van hun uitleenbeurt. De Smet lijkt zijn tijd te hebben versleten bij AA Gent, doorbreken is nooit gelukt. Arbitman zal misschien nog potten breken, dat is echter af te wachten. Omdat Ljubijankic meer de man is die van de ruimte profiteert dan degene die ze maakt en Coulibaly zo log is, is het aangeraden ook een spits te kopen of zoals vermeld Benito Raman aan te maken. De laatste weken duiken er meer en meer geruchten op over de verhuis van Tom De Sutter (RSC Anderlecht) naar AA Gent, een aanrader als je opteert Raman niet aan te maken.
    Het contract van de jonge Montano, een jeugdinternational uit Ecuador, is in november al ontbonden, hij zit wel nog in de kern op FIFA.

De hele kern op een rijtje

Slot

Bij deze wil ik mijn eerste dossier afsluiten, feedback is steeds welkom, gelieve echter helder te argumenteren. Ik hoop dat dit dossier menig lezer inspireert een schitterende carrière bij deze fantastische ploeg op te bouwen. Veel plezier!
    Laatst gewijzigd door Sycofant; 25/04/2012 om 17:53.

2. Bedankt Sycofant:

Ruben (22/06/2012)

Moderator Raindog's Avatar
    • Ingeschreven: 26/10/2006
    • Bedank: 1.134
    • 2.027x bedankt in 1.815 berichten

Standaard

Zéér sterk dossier, Syco.

Legendarisch Noverca's Avatar
    • Ingeschreven: 09/03/2011
    • Leeftijd: 21
    • Bedank: 562
    • 570x bedankt in 478 berichten

Standaard

Ik vind het ook een sterk dossier, al is de interpunctie echt onder de maat en leest het daardoor af en toe behoorlijk ongemakkelijk. Een voorbeeld: 'Ook de geroutineerde Tim Smolders kan zeker zijn rol nog spelen, hij speelt zeer vaak onder Sollied en is dikwijls een van de betere, bepalende spelers.' => 'Ook de geroutineerde Tim Smolders kan zeker nog zijn rol spelen. Hij speelt zeer vaak onder Sollied en is dikwijls een van de betere, bepalende spelers.' Dat doe je de hele tijd door. Hierdoor lopen ook een aantal zinnen niet goed, maar dat geeft niet bij zo'n dossier. Ik vind het er fantastisch uitzien, maar het is in mijn ogen jammer dat je niet zo'n header erboven hebt gedaan. Ga zo door, man!

Moderator Raindog's Avatar
    • Ingeschreven: 26/10/2006
    • Bedank: 1.134
    • 2.027x bedankt in 1.815 berichten

Standaard

Jongen toch, je maakt jezelf hier even belachelijk hoor. Een puntje in plaats van een komma, tja. Is een lange zin te moeilijk? Persoonlijk vind ik de versie mét komma beter, en die versie is ook gewoon correct.

6. Bedankt Raindog (2x):

Bokkie (03/01/2012),Sycofant (03/01/2012)

Professioneel Bokkie's Avatar
    • Ingeschreven: 17/07/2010
    • Leeftijd: 26
    • Bedank: 56
    • 27x bedankt in 23 berichten

Standaard

Zeer goed dossier, ik kijk nu al uit naar je volgende!
    I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Legendarisch Damian''s Avatar
    • Ingeschreven: 12/03/2011
    • Bedank: 575
    • 524x bedankt in 467 berichten

Standaard

Zeer leuk dossier Syco! Vind hem lekker doorlezen .

Echter vindt ik het wel raar dat wij bepaalde richtlijnen krijgen opgelegd, maar dit bij deze niet echt zo is.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raindog Bekijk Berichten
    Jongen toch, je maakt jezelf hier even belachelijk hoor. Een puntje in plaats van een komma, tja. Is een lange zin te moeilijk? Persoonlijk vind ik de versie mét komma beter, en die versie is ook gewoon correct.
    Dat is gewoon foutief, dus jij maakt je hier belachelijk.

Legendarisch Sycofant's Avatar
    • Ingeschreven: 14/03/2011
    • Leeftijd: 24
    • Bedank: 273
    • 554x bedankt in 463 berichten

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raindog Bekijk Berichten
    Zéér sterk dossier, Syco.
    Thanks!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noverca Bekijk Berichten
    Ik vind het ook een sterk dossier, al is de interpunctie echt onder de maat en leest het daardoor af en toe behoorlijk ongemakkelijk. Een voorbeeld: 'Ook de geroutineerde Tim Smolders kan zeker zijn rol nog spelen, hij speelt zeer vaak onder Sollied en is dikwijls een van de betere, bepalende spelers.' => 'Ook de geroutineerde Tim Smolders kan zeker nog zijn rol spelen. Hij speelt zeer vaak onder Sollied en is dikwijls een van de betere, bepalende spelers.' Dat doe je de hele tijd door. Hierdoor lopen ook een aantal zinnen niet goed, maar dat geeft niet bij zo'n dossier. Ik vind het er fantastisch uitzien, maar het is in mijn ogen jammer dat je niet zo'n header erboven hebt gedaan. Ga zo door, man!
    Kijk, ik ga niet zeggen dat ik een perfecte tekst heb afgeleverd, wel dat ik een zeer degelijke tekst heb afgeleverd. Neveneffecten van proberen variëren met je taalgebruik, naast woordenschat ook wat betreft constructies, zijn hier en daar enkele zin(sdelen) waar de lezer even moet doorbijten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timm92 Bekijk Berichten
    Zeer goed dossier, ik kijk nu al uit naar je volgende!
    Thanks! Vond het ook tof om te maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Damian' Bekijk Berichten
    Zeer leuk dossier Syco! Vind hem lekker doorlezen .

Echter vindt ik het wel raar dat wij bepaalde richtlijnen krijgen opgelegd, maar dit bij deze niet echt zo is.
    Nja, ik heb gewoon elk element waar ik op kon komen genomen, even uitgewerkt, die andere topics hier ook eens doorgenomen, natuurlijk. Bedankt, in ieder geval!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sycofant Bekijk Berichten
    Kijk, ik ga niet zeggen dat ik een perfecte tekst heb afgeleverd, wel dat ik een zeer degelijke tekst heb afgeleverd. Neveneffecten van proberen variëren met je taalgebruik, naast woordenschat ook wat betreft constructies, zijn hier en daar enkele zin(sdelen) waar de lezer even moet doorbijten.
    Ik zeg ook dat het, zeker vergeleken met de andere dossiers, een uitstekend dossier is, maar ik zie nog ruimte voor verbetering en ik heb die naar mijn mening helder beargumenteerd. Aan jou om er iets of niets mee te doen.

Legendarisch Ruben's Avatar
    • Ingeschreven: 14/05/2010
    • Bedank: 425
    • 1.087x bedankt in 1.033 berichten

Standaard

Uitstekend dossier Sycofant, je hebt knap werk geleverd.

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten