PDA

Bekijk Volledige Versie : Everton ~~ Ronald Koeman ~~ Jesse

Jesse
06/10/2016, 22:00
hierbij weer een nieuwe story van mijn kant. Let wel: dit is vanuit de ogen van de trainer, dus geen nieuwsberichten. Vond dit wel een leuke originele manier haha. Mijn laatste story (met Manchester United) stopte aangezien ik ivm werk geen tijd meer had, maar nu de aankomende tijd heb ik weer tijd zat (nee niet ontslagen ;)) dus weer een nieuw begin.

1. Een nieuw avontuur, een grote stap

15 mei 2016. Het scheidsrechtersfluitje gaat. De wedstrijd is afgelopen. Alan Pardew, hoofdcoach van Crystal Palace, komt op me af en feliciteert mij. Niet alleen voor de 4-1 overwinning van ons op zijn ploeg, maar ook omdat een dag eerder bekend geworden is dat deze wedstrijd mijn laatste wedstrijd zou zijn voor Southampton. Volgend seizoen zal ik te zien zijn in het Goodison Park. Ik ben volgend jaar hoofdcoach van Everton!

1 juni 2016. Na een welverdiende (al zeg ik het zelf) vakantie en een klein familiebezoekje naar Nederland begin ik vol goede moed aan mijn nieuwe avontuur. Nadat ik mezelf heb voorgesteld aan de spelersselectie en het bestuur krijg ik van laatstgenoemde te horen dat we ons mogen klaarmaken voor een vriendschappelijk toernooi. Mooi, kan ik meteen zien wat voor vlees ik in de kuip heb en waar verbeterpunten liggen. We vertrekken naar Frankrijk om daar te strijden voor de zogehete European International Cup, waar onder andere Fiorentina, Benfica en PSV Eindhoven aan meedoen. Een prima test voor mijn selectie.

Het zal even wennen worden bij Everton. Ik merk aan alles dat het een grotere club is dan Southampton. Ook ben ik eerlijk gezegd meer onder de indruk van de selectie van de blauwhemden dan van The Saints. Twee spelers steken echt met kop en schouders boven de rest uit. Romelu Lukaku en Leighton Baines. De Belg is, voor zover ik het na twee trainingen kan zien, echt een tank, een superatleet. Laatstgenoemde, de 31-jarige Baines wordt mijn aanvoerder. Vorig seizoen was Phil Jagielka dat, maar ik denk dat Baines langer in de basis blijft dan Phil, al zijn dat zorgen voor later. Nu eerst richting Frankrijk.

Programma European Champions Cup:
03-07-2016: Everton (ENG) – Fiorentina (ITA)
06-07-2016: Real Betis (SPA) – Everton (ENG)
10-07-2016: Everton (ENG) – Saint Étienne (FRA)

Volgend stukje: Topaankoop! Wie zien jullie graag komen? Zet het in de reacties

Begiristain
07/10/2016, 11:33
Goed stukje. Echt een verhaal over hoe een coach iets beleefd, dus. Succes!

Qua aankoop zou ik een goede speler voorin erbij halen.

Jesse
10/10/2016, 19:31
2. Een topaankoop?

Nou, de eerste wedstrijden van mijn ploeg zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven. Oké, het is een vriendschappelijk toernooi. Oké, ik ben een beetje aan het experimenteren met verschillende speelstijlen, verschillende formaties en zelf verschillende individuele orders, maar toch…

We vertrokken met goede moed richting Frankrijk, waar we zouden gaan strijden om de European Champions Cup. Een toernooi waar verschillende Europese clubs aan meedoen. Met wat geluk bij de loting zaten we in poule B, samen met het Italiaanse Fiorentina, de Spaanse middenmoter Real Betis en de Nederlandse landskampioen PSV Eindhoven. Het beloven stuk voor stuk spannende wedstrijden te worden, maar met deze loting ontlopen we Atlético Madrid en Portugees kampioen Benfica.

De aanloop naar de eerste wedstrijd was goed. Er werd hard getraind, maar ook gelachen op zijn tijd. We waren tenslotte op trainingskamp, er moet ook tijd voor ontspanning zijn. De sfeer zat er goed in en de eerste wedstrijd zou al direct een mooi affiche zijn; we namen het in het Stade de France op tegen Fiorentina, wat beschikt over een heel sterke selectie. Namen met ervaring als Borja Valero en Mauro Zaraté aangevuld met jonge talenten als Kevin Diks en Cristian Tello. We wisten dat dit een zware pot zou worden en zo geschiedde. Na negentig minuten stond de brilstand nog steeds op het scorebord. We waren veel beter, maar het leek wel of Fiorentina een engeltje op de lat had zitten. De Italiaanse ploeg heeft de hele wedstrijd onder druk gestaan, maar de bal wilde er gewoon niet in. Romelu Lukaku was nog het dichtst bij een doelpunt, maar zijn kopbal belandde op de buitenkant van de paal.

Zonde. Hier had meer in gezeten. Als we gewoon scherper waren liepen we hier met ‘een nulletje of drie’ het stadion uit, maar het mocht niet zo zijn. De volgende wedstrijd moet dan zeker gewonnen worden, dit keer nemen we het op tegen Real Betis. Met een ietwat veredeld B-elftal beginnen we aan de wedstrijd en blijkbaar hadden de spelers er zin in. Na vier minuutjes al werkt Enner Valencia, dit seizoen gehuurd van West Ham United, de bal tegen de touwen, 1-0! Het lachen zal ons echter snel vergaan. Als de spelers de kleedkamer opzoeken voor een kopje thee is het namelijk helemaal omgebogen en staat de club uit Sevilla met 1-2 voor. Wéér is Everton heer en meester en wéér wil de bal er maar niet in. De ongeschreven voetbalregel geldt dan ook: ”Wil ‘ie er niet in, schopt de tegenstander hem erin, en dat is precies wat gebeurde. Tot twee keer aan toe uit een corner van Everton. Beide hoekschoppen worden weggewerkt en Rubén Castro staat bij elke voorzet op de goede plek om de bal achter Maarten Stekelenburg te werken.

De tweede helft blijven we aanvallen en kansen krijgen, maar tevergeefs. Ik heb nog nooit een ploeg zoveel kansen zien missen, net als in de wedstrijd tegen Fiorentina missen we gewoon de scherpte. Zonde, want deze keer kost het ons alle drie de punten. In plaats van eerste met zes punten te staan, wat we eigenlijk op basis van ons spel wel verdienen, staan we nu laatste met één punt. Als we nu de wedstrijd tegen Saint - Étienne (2 pt.) winnen en Real Betis (4 pt.) wint van Fiorentina (2 pt.) dan gaan we door. We hebben het dus niet eens meer in eigen hand. Ik had mijn eerste wedstrijden voor deze mooie club met deze sterke selectie toch anders voorgesteld.

Plotseling, een dag voor de wedstrijd tegen de Nederlands kampioen gaat mijn telefoon. ‘Bill Kenwright’ is de naam die op het display van mijn iPhone verschijnt en ik weet, dat is de voorzitter van Everton. Hij is in Parijs om de wedstrijd van morgen bij te wonen en we spreken af in een plaatselijk restaurantje. Eenmaal aangekomen komt meneer Kenwright meteen ter sprake. Hij heeft de vorige twee wedstrijden geanalyseerd en is tot de conclusie gekomen dat er aanvallend gewoon te weinig kwaliteit is. Hij is bereid de portemonnee te trekken voor een ‘topaankoop’. Een aankoop die niemand aan ziet komen, die ons spel in zijn eentje naar een hoger niveau tilt. Vergelijkbaar met iemand als Dimitry Payet naar West Ham United.

Mijn lijstje:

Quincy Promes (Spartak Moskou) – Multi inzetbaar, Nederlands, Kan op beide flanken, op ‘10’ en zelfs als spits. Is een snelle behendige speler, samen met de krachtige Romelu Lukaku zou dit dus een top duo zijn.

Wayne Rooney (Manchester United) – Is ondertussen door Anthony Martial en Marcus Rashford ingehaald. Ook Zlatan is toegevoegd aan José Mourinhos selectie waardoor Rooney eigenlijk niet echt dé man meer is. Dit was hij natuurlijk wel altijd en dat kan hij bij mij ook weer worden, bij de club waar het voor hem allemaal begonnen is.

Dusan Tadic (Southampton) – Ken ik uit mijn tijd bij Feyenoord in de Eredivisie. Is een geweldige speler en toen ik begon bij Southampton heb ik hem meegenomen uit Nederland (FC Twente), kan op beide flanken en op ‘10’.

Juan Pablo Añor (Málaga) – Groot talent (22 jaar oud) en is een multifunctionele speler. Kan net als Promes en Tadic op beide flanken en ‘10’. Kan goed dribbelen, goed passen, is snel en heeft een goede voorzet maar kan ook zelf een goaltje meepikken.

Wie zie jij graag in het Everton shirt? Laat een comment achter!

Volgende stukje: De belangrijke wedstrijd!

HSP
10/10/2016, 19:41
Wayne Rooney! Ik zeg doen, heeft zijn beste tijd gehad in de top en kan het zeker rustiger aandoen.

robbytjes1990
13/10/2016, 10:35
Mooie carrière en ziet er goed uit. En rooney is een goede speler.

Aron1997
13/10/2016, 11:00
Rooney terug halen waar het voor hem allemaal begon.

Anelka
13/10/2016, 13:13
Als je Rooney haalt, blokkeer je de ontwikkeling van toptalent Ross Barkley.

Ik zou een hele sterke cvm halen, Schneiderlin wellicht?

Begiristain
13/10/2016, 15:54
Rooney zou wel mooi zijn, maar ik zie het nog niet gebeuren in RL. Tadic vind ik niet een enorme meerwaarde hebben. Mede daardoor zou ik voor de andere twee opties gaan.

Jesse
14/10/2016, 22:00
3. De belangrijke wedstrijd

Ik voel me gespannen. Anders dan 'gewone wedstrijdspanning'. Aan de ene kant wel wat vreemd zo voor een vriendschappelijk toernooi. Aan de andere kant, aangezien dit mijn eerste toernooi is met mijn nieuwe club en de fans wel wat van mij verwachten, best logisch. De eerste twee wedstrijden waren niet best. Tegen Fiorentina werd er doelpuntloos gelijkgespeeld en van Real Betis werd, ondanks een vroege goal van Enner Valencia, met 1-2 verloren. Er móét vandaag gewonnen worden van het Franse Saint-Étienne, willen we een resultaat halen dit toernooi.

In het Parc des Princes mochten dezelfde elf als tegen Fiorentina van start. De vorige wedstrijden werd duidelijk dat vooral de spelers voorin nog niet scherp genoeg waren, maar deze wedstrijd begon juist de verdediging niet geconcentreerd. Na tien minuten was het daarom ook aan Maarten Stekelenburg te danken dat we nog niet tegen een achterstand aankeken, na twee knappe reddingen. Na een kwartier spelen is het echter Romelu Lukaku die geheel tegen de verhouding in ons op een voorsprong schiet! Ross Barkley zet de spits oog in oog met doelman Anthony Maisonnial. De Belg faalt niet en schuift de bal onder de uitgekomen doelman door; 1-0! Het was dezelfde Ross Barkley die vijf minuten voor rust en penalty verdiende. Kévin Malcuit met de handsbal in de zestien en Romelu Lukaku legt aan voor de tweede goal van de wedstrijd. Het neemt een aanloop en... schuift de bal naast. Met de 1-0 voorsprong gaan we de rust in.

In de rust leg ik de focus van de bespreking op het behouden van de voorsprong. Geen gekke dingen nu doen, als we winnen en Fiorentina wint niet zijn we door. Het was natuurlijk allemaal eventjes wat lekkerder geweest als de penalty er gewoon in was gegaan, maar goed.. Vertrouwen houden op een goede afloop.

De tweede helft hebben we alleen maar de eigen speelhelft gezien. Op enkele counteraanvallen na is Saint- Étienne de gehele tweede helft de betere ploeg geweest. Na wonderbaarlijke reddingen van opnieuw Maarten Stekelenburg, die zo uitgroeide tot man van de wedstrijd, bleef het onwaarschijnlijk maar waar 1-0 en was mijn eerste overwinning bij Everton een feit. Nu maar wachten op het resultaat van de andere wedstrijd...

Helaas, helaas, helaas. Het hopen was op een gelijkspel of een overwinning van Real Betis op Fiorentina. De laatste trok echter aan het langste eind. De Italiaanse club won na een doelpunt diep in blessuretijd van Borja Valero: 2-1. Wij kunnen in ieder geval naar huis, het toernooi zit erop..

In het vliegtuig en de laatste twee dagen thuis heb ik eventjes het toernooi geanalyseerd. Er zijn, op basis van dit toernooi, zoveel verbeterpunten. Creativiteit, acties, passes en dribbels hebben we genoeg, afmaken, power op het middenveld en duels winnen ontbreekt het nog aan.

Aankomende wedstrijden Augustus:
Tottenham Hotspur (thuis)
West Bromwich Albion (uit)
Stoke City (thuis)

Start van de competitie: wie zie jij nog graag komen?

robbytjes1990
14/10/2016, 22:07
Ik weet niet of K. Iheanacho realistisch is.

NiekGunst1
15/10/2016, 21:23
Leuke carrière Jesse, leest lekker en net alsof je zelf echt de coach bent, als aankoop zou ik zelf voor Promes gaan. Robbytjes het lijkt me niet dat Iheanacho realistisch is. Speelt redelijk wat bij Man City en speelt ook best goed en zoals je al in ervoor hebt kunnen lezen zoekt Jesse een `topaankoop` en ik denk niet dat Iheanacho beter is dan Lukaku.

Jesse
16/10/2016, 20:10
Koeman is helemaal zenuwachtig. Er wordt iemand verwacht...

4. Een grote aanwinst?

In de eerste maand bij Everton was me al een ding heel snel duidelijk. Er miste iets in het team. Power ontbrak, een echte kerel op het middenveld. Iemand die de duels won, iemand waar het team zich aan kon optrekken. De Pogba, de Matuidi, de Busquets, we hadden hem gewoon niet. Tot vandaag.

Vandaag wordt hoogstwaarschijnlijk een hele grote transfer aangekondigd. De speler in kwestie heeft een één-jarig contract bij zijn club, speelt niet meer bij zijn huidige club sinds de komst van de nieuwe coach, is al op zijn retour en gaat -hopelijk- een grote meerwaarde zijn op het middenveld van mijn team. Het is een boomlange vent. Een heerser, een overwinnaar.

Verschillende namen zijn in de media gelinkt aan Everton. Ik zou onder andere interesse hebben gehad in spelers als Quincy Promes, Wayne Rooney, Kevin Strootman en Davy Klaassen. Stuk voor stuk niets van waar.

O, ik hoop zo dat deze transfer rondkomt. Het zou de ideale man op het middenveld zijn. Ik blijf duimen!

Wie o wie zou deze grote speler kunnen zijn?

Begiristain
16/10/2016, 21:11
Prima stukje. Blijf je teksten goed afwisselen! Ik zet mijn geld in op Yaya Touré.

robbytjes1990
17/10/2016, 09:18
Ziet er mooi uit. Zou het niet weten.

Jesse
17/10/2016, 09:36
5. De verlosser?

De kogel is door de kerk. Er waren wat problemen met de onderhandelingen met de speler zelf, wat rare eisen, maar het is rond! De nieuwe middenvelder die ik aan mijn selectie kan toevoegen is Yaya Touré! Met de komst van İlkay Gündoğan en de aanwezigheid van onder andere Fernando en Fernandinho is Touré een beetje op een zijspoor beland bij Manchester City.

In mijn onderhandelingen met Yaya heb ik hem duidelijk gemaakt dat niemand groter of belangrijker is dan het team. Ook Romelu Lukaku niet, ook Yaya Touré niet en als Lionel Messi aangetrokken zou worden dan ook Lionel Messi niet. Ik heb hem echter wel verteld wat ik van hem verwacht. Wij verwachten dat hij dé leider op het middenveld wordt, zoals hij dat ook bij Ivoorkust was in 2015, waar de African Cup of Nations gewonnen werd.

Vandaag traint Yaya voor het eerst met het team. Hij heeft nog wat last van zijn enkel, dus of de aankomende wedstrijd in Londen, Tottenham wacht voor de opening van het seizoen, haalbaar is moet nog blijken.

Een goede aankoop? Volgend stukje: Augustus.

arj-n
09/11/2016, 17:30
Gaat dit nog door? :(

Jesse
18/12/2016, 23:35
Het spijt me jongens, maar ik moet helaas een slotje vragen voor op dit topic. Ik heb de laatste tijd, nieuwe baan etc, niet veel tijd gehad om deze carrière opnieuw op te pakken, en nu Yaya Touré weer belangrijk is in het elftal van Pep is het ook geen realistische transfer meer.

Ik ben stiekem wel al bezig met een nieuwe story, daar gaan jullie binnenkort heel veel van zien. Begiristain, slotje graag :(

db1512
18/12/2016, 23:43
Jesse allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan! Begrijpelijk dat je andere prioriteiten hebt, al ben ik natuurlijk al wel erg benieuwd naar je nieuwe story!