PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitleg kommagebruik

Noverca
02/11/2011, 21:19
Ik zie de laatste tijd steeds vaker dat mensen het lastig vinden om komma's goed te plaatsen en te hanteren. Daarom hier een korte uitleg. Lees hem eens goed door en probeer hem toe te passen bij je stukjes. Je kunt je stukjes natuurlijk altijd posten in het 'Losse stukjes-topic', waar je mensen kan vragen om specifiek te commenten op het kommagebruik. In de volgende situaties is het nodig om een komma te plaatsen;

- bij een situatie met een bijstelling.
Voorbeeld: 'De 48-jarige man, werkzaam in Eindhoven, is gisteren opgepakt wegens mishandeling.'
- bij een situatie met twee gezegdes.
Voorbeeld: 'Sinds de recidivist opgepakt is, volgt hij een studie Nederlands.'
- bij een situatie met signaalwoorden die een bijwoordelijke bepaling aangeven. Denk hierbij aan woorden als: 'maar', 'omdat', 'waardoor', etc.
Voorbeeld: 'Hij heeft een taakstraf gekregen, omdat hij voor de tweede achtereenvolgende maal niet naar school kwam.'
- bij een situatie met een opsomming.
Voorbeeld: 'Ook Jan, Piet, Hein en Peter moesten zich verantwoorden bij de rechter.'
- bij een situatie met een uitbreidende bijzin.
Voorbeeld: 'De taakstraf, die van korte duur is, is gisteren opgelegd.'
- bij een situatie, waarin iemand wordt aangesproken.
Voorbeeld: 'Jan, ik ga nu mijn straf uitzitten.'

Als je alsnog vragen hebt over bepaalde zaken. Raadpleeg dan mij of www.taaladvies.net of www.onzetaal.nl/taaladvies Daar kun je veel antwoorden op je vragen wat betreft de Nederlandse taal vinden.
Heel veel succes!

Check
02/11/2011, 21:25
Ook nog als er 2 voltooid deelwoorden(?) in staan bijv.:
"De mail de was verstuurd, is door de ander ontvangen"

Noverca
02/11/2011, 21:30
Ook nog als er 2 voltooid deelwoorden(?) in staan bijv.:
"De mail de was verstuurd, is door de ander ontvangen"
Dat is hetzelfde als twee gezegdes, dus ja. ;)

Chavanel
02/11/2011, 21:39
Hier hebben best wat mensen aan. Ik denk dat het best handig is om dit soort kleine onderwerpen te behandelen. Goed gedaan, David. ;)

Marnix!
02/11/2011, 21:46
Kun je er misschien gelijk n maken over werkwoordspelling, daar gaan ook veel mensen de mist in. In ieder geval, goed gedaan.

Noverca
02/11/2011, 21:50
Tsja, dat is wat lastiger. Wat zou je dan allemaal erin willen hebben? Alleen voltooid deelwoorden, of ook gewoon tegenwoordige tijd? Ik vind het onnodig om daar een tutorial of iets van te maken, aangezien je toch wel mag verwachten dat mensen de Nederlandse taal op dit gebied wel kunnen beheersen. Ik zou gewoon zeggen tegen de mensen die het toch verkeerd doen: lees je stukjes beter na.

Jesse
02/11/2011, 21:51
Mooi gemaakt David, zeker een bedankje waard.. Al is het alleen al om de moeite.

Marnix!
02/11/2011, 22:29
Tsja, dat is wat lastiger. Wat zou je dan allemaal erin willen hebben? Alleen voltooid deelwoorden, of ook gewoon tegenwoordige tijd? Ik vind het onnodig om daar een tutorial of iets van te maken, aangezien je toch wel mag verwachten dat mensen de Nederlandse taal op dit gebied wel kunnen beheersen. Ik zou gewoon zeggen tegen de mensen die het toch verkeerd doen: lees je stukjes beter na.

Werkwoordspelling is voor kommagebruik denk ik nog het grootste struikelblok, hoor. Hoe ik dat zou doen? De regels vrij kort en bondig op een rijtje zetten. En keer voor de persoonsvormen en n keer voor de voltooid deelwoorden. Wat je ook kan doen is bij iedereen die het fout doet z'n story even een linkje zetten waar het wordt uitgelegd, iets simpeler..

Begiristain
02/11/2011, 23:43
Ik zie dat er nog aardig wat dingen missen :wondering:

Noverca
03/11/2011, 07:36
Zeg maar wat er bij moet. ;)

Noverca
03/11/2011, 17:13
- Aan de hand van de site 'onzetaal.nl' is een update bijgevoegd, na een aanvraag van Begiristain. Veel succes ermee. :)