FIFA 2001

Hoe maak ik een Shirt?

FIFA 2001
Chris
@fifabenelux

Chris van Deuren runt al sinds 1998 de FIFA Benelux site. Sinds dat jaar is Chris al bezig met het schrijven van artikelen omtrent de FIFA-serie, vele events in zowel binnen- als buitenland werden bezocht om de community te voorzien van het laatste nieuws en indrukken van speelsessies. Chris is verantwoordelijk voor de technische en inhoudelijke aspecten van FIFA Benelux

Op veler verzoek is ie er dan eindelijk, de ‘Hoe maak ik een shirt-tutorial’. In deze handige 5-stap tutorial zullen Joris en Chris jullie zo simpel mogelijk uitleggen hoe je een shirt voor FIFA 2001 maakt.Om deze tutorial te kunnen beginnen heb je de EAGRAPHS Editor, unpack en een tekenprogramma nodig. Een goed tekenprogramma is bijvoorbeeld Adobe Photoshop of Paint Shop Pro, maar kun je bijvoorbeeld beter met een andere tekenprogramma tekenen dan zal dat zeker goed zijn.

Stap 1
Alle shirts zitten in het kits.big bestand in de map Fifa2001\data\player. Elk team heeft op zijn eigen nummer een thuis en uitshirt. Deze bestanden heten jh#####.fsh voor het thuisshirt en ja#####.fsh voor het uitshirt, waarbij de hekjes de nummers van het team voorstellen. Zo heeft bijvoorbeeld Anderlecht het nummer 00229.

De eerste stap is het uitpakken van de shirts met het unpack programma. Unzip het unpack programma in je FIFA 2001\data\player directory, waar ook je kits.big in staat. Voer nu unpack.bat uit. Nu staan alle shirts van alle ploegen in die map.

Stap 2
Nu selecteer je het shirt wat je wilt gaan bewerken met EAGRAPH: File > Open. Je zal merken dat het is onderverdeeld in verschillende onderdelen:
Naam Pixels Inhoud
HJFR 128 x 128 Groot voorkant shirt
HJBX 64 x 64 Groot achterkant shirt
HSLV 64 x 64 Groot rechter mouw
HLSV 64 x 64 Groot linker mouw
HSCK 64 x 64 Groot sok
HSHT 100 x 64 Groot broek
CRST 32 x 32 Club logo
MJFR 64 x 64 Middel voorkant shirt
MJBX 32 x 32 Middel achterkant shirt
MSLV 32 x 32 Middel rechter mouw
MLSV 32 x 32 Middel linker mouw
MSCK 32 x 32 Middel sok
MSHT 50 x 32 Middel broek
LJFR 32 x 32 Klein voorkant shirt
LJBX 16 x 16 Klein achterkant shirt
LSLV 16 x 16 Klein rechter mouw
LLSV 16 x 16 Klein linker mouw
LSCK 16 x 16 Klein sok
LSHT 25 x 16 Klein broek

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt zit er logica in de benaming van de files: De bestanden die beginnen met H (groot), M (middel) en L (klein) geven de grootte aan. Ook de andere letters staan voor shirt voorkant, achterkant, broek etc.

voorkant, achterkant, mouw, broek en sok

Stap 3
Nu begint het tekenen. Je slaat deze figuurtjes op File > Save As en open ze opnieuw in een tekenprogramma. Nu maak je de voorkant, achterkant en mouwen van een shirt als ook de broekjes en de sokken. Deze sla je allemaal op. Zoals je wellicht hebt opgemerkt zou je alleen de H### kunnen maken, de M### kun je verkrijgen door het H### met 50% te nemen. Voor L### kun je dan weer M#### 50 % van nemen.

Stap 4
Nu voer je ze in, in het shirt. Je drukt op de IMPORT WIZARD toets, en kiest Import an existing external image into the current open image file. Hierna druk je op Browse en selecteert de figuur die je zelf hebt gemaakt en die overeenstemt met het deel van de uit-rusting. Je gaat verder en doet dit zo voor alle bestanden.

Stap 5
Nu komt een van de belangrijkste stappen. Anders zal je shirt niet lukken. Je moet weten dat de kleuren die worden gebruikt voor de voorkant moeten overeenstemmen met de achterkant en de mouwen. Dit is ook zo voor de broekjes en de kousen. Je doet dit als volgt: Je selecteert het HJFR bestand en drukt op de knop palette workbench. Nu sla je dit kleurenpalet op als bv. And-shirt.pal. Of als je een ander shirt maakt bijvoorbeeld ###-shirt.pal, zo herken je tenminste makkelijk een palet.

Nu open je het HJBX bestand, kiest palette workbench en drukt import. Nu selecteer je het bestand (bv. And-shirt.pal), sluit de workbench en bewaart de wijzigingen. Dit doe je ook voor alle andere shirt bestanden (hslv, mjfr, mjbx, mjslv, lsfr, ljbx en ljslv). Nu neem je het bestand van de broekjes, hsht en sla via de workbench ook dit palet op als ###-broek.pal en importeer dit bij de andere broek- bestanden (msht eb lsht). Nu doe je hetzelfde bij de kousen: je slaat het palet van hsck op als ###-kous, en importeer het in msck en lsck.

Stap 6
Nu je shirt klaar is moet je het enkel nog terug in het kits.big bestand zetten door bij de import wizard te drukken op add files to an external TAR archive. Nu selecteer je het kits.big bestand als TAR en het J??????.fsh bestand dat je gemaakt hebt.

Stap 7
Graag zou FIFA Benelux zien dat als je een shirt gemaakt hebt het ook naar ons opstuurt. Doe dit door het .FSH shirtbestand en een readme.txt te zippen en op te sturen naar Chris. In de readme.txt moet je het volgende zetten: De inhoud van de zip, shirtnaam, naam van de maker, e-mail maker en eventueel je homepage of andere opmerkingen.

Tips

  • Maak je shirts door andere shirts te combineren. Zoek met EA Graph blanco shirts in alle kleuren en combineer ze. Het duurt even maar maakt alles erg simpel.
  • Neem altijd een blanco shirt als je start! Bewerk nooit een shirt van iemand anders, dit voorkomt problemen.
  • Om van H naar M te gaan moet je het plaatje met 50% inkrimpen. Om L te krijgen krimp je M met 50% in.
  • Als er iets niet lukt, stel er dan vragen over in het forum, hier lopen meer mensen rond die shirts maken, zij kunnen jouw zeker helpen.
  • Zorg dat je een duidelijk foto van het shirt hebt, zodat je alle details goed kan maken, dit zal de kwaliteit zeker verhogen.
  • Het goed leren shirt maken zal enige tijd duren: Oefening baart kunst.
  • Print deze tutorial uit en hou hem tijdens het maken van je shirt in de buurt.
  • Meer in FIFA 2001

    Kenmerken

    Chris30 juni 2003

    Features

    Chris30 juni 2003

    FIFA 2001 Downloads

    Chris1 november 2001