FIFA 19

FIFA 19 Hands-On Gamescom

FIFA 19
Jordi
@fifabenelux

Jordi Dekker is sinds 2008 onder andere verantwoordelijk voor het publiceren van artikelen op FIFA Benelux. Doordat Jordi geen enkele FIFA-editie gemist heeft sinds FIFA 1999, geïnteresseerd is in nieuws van aankomende edities en het bezoeken van evenementen, heeft hij inmiddels veel expertise van de FIFA-serie. Met deze kennis probeert hij zo goed mogelijk naar bezoekers en leden van FIFA Benelux te communiceren.

Afgelopen dinsdag reisde FIFA Benelux af naar de Gamescom in Keulen, waar we ook dit jaar op uitnodiging van EA aan de slag konden gaan met de nieuwste editie in de FIFA-serie. In deze hands-on vind je onze impressie van de gameplay van FIFA 19. Onder andere de carrière modus en Ultimate Team hebben wij gedurende onze speelsessie niet kunnen proberen. Over licenties van competities en stadions uit de game kunnen we nu nog niks bekend maken.

Active Touch System

Een van de eerste dingen die gelijk opvallen bij het spelen van FIFA 19 is dat de bal minder als een magneet aan de speler blijft hangen. Tot op heden was er relatief weinig variatie in de aannames van de bal. Met behulp van het nieuwe Active Touch System heeft EA ervoor gezorgd dat de gameplay vloeiender aanvoelt. De kwaliteit van balcontroles van spelers wordt belangrijker dan in voorgaande edities. Spelers als Lionel Messi kunnen hun kwaliteiten gebruiken om bijvoorbeeld op knie-hoogte direct te controleren, terwijl we zagen dat minder goede voetballers hier meer tijd voor nodig hadden. Messi blinkt tevens uit om te dribbelen in een kleine beperkte ruimte, waarbij je met elke aanraking met de bal controle hebt hoe de dribbel voortgezet wordt.

Een speler met een mindere balcontrole laat de bal verder van zijn voet springen en heeft daardoor meer tijd en ruimte nodig om een actie te kunnen maken.  De kenmerkende stijl van dribbelen van Messi komt voort uit de Real Player Motion Technology, waarbij EA herkenbare acties toevoegt aan spelers.

Met het Active Touch System zijn er naast de nieuwe animaties voor de balbehandeling, ook veel nieuwe animaties bijgekomen die helpen bij het snel verplaatsen van de bal. In een ultieme poging om de bal voor een instormende aanvaller weg te krijgen zagen we Sergio Ramos in een tackle zijn been volledig strekken, waarmee hij de bal net de juiste richting van een medespeler op kon sturen. In de daarop volgende aanval wist Bale de bal met zijn borst klaar te leggen voor Modrić, waarna de Kroaat met een volley kon uithalen. Een fantastische goal bleef uit, want de middenvelder van De Koninklijke schoot jammerlijk over. De verbeteringen zorgen er ook voor dat spelers meer flair hebben tijdens acties, zoals tijdens het uitvoeren van skillmoves of het controleren van een bal.

Timed Finishing

In FIFA 17 werden de Low Driven Shots toegevoegd aan de FIFA-serie, waarbij je met hoge snelheid een bal over de grond kan schieten. Vooral in FIFA 18 leidde dit tot frustraties bij veel gamers die de mechanic te goed vonden. De schoten keren op die manier ook niet terug in FIFA 19. EA Sports heeft echter wel een andere verandering in petto met betrekking tot het afronden van kansen, Timed Finishing.

Met deze nieuwe manier van afmaken komt meer skill kijken van de gamer, een goede timing, zoals de naam van de vernieuwing al doet vermoeden, is hierbij namelijk cruciaal. In de potjes die wij gespeeld hebben vonden we het nog niet makkelijk om de techniek onder de knie te krijgen. Wanneer het ons wel lukte om met een perfecte timing een kans af te ronden resulteerde dit in de nodige doelpunten, zonder dat we de Timed Finishing te goed vonden. Dit was niet alleen het geval bij schoten, maar ook bij kopballen en zelfs bij het uitvoeren van een omhaal.

50/50 Battles

Zijn teams met veel creatieve spelers dan in het voordeel? Wij denken van niet. Want met de nieuwe 50/50 Battles worden duels om de bal beslist door een combinatie van de timing van een gamer en attributen van de spelers. In een wedstrijd met Atlético Madrid zagen we de sterke spits Diego Costa veel luchtduels als aanspeelpunt winnen. Dat timing een cruciale rol speelt zagen we echter ook terug, doordat verdedigers regelmatig het duel wisten te winnen door eerder te springen.

EA Sports heeft ook dit jaar de intelligentie van spelers weten te verhogen, wat je ziet terugkomen in de positionering en loopacties. Zowel aanvallend als verdedigend reageren spelers direct op de uitkomst van een duel, bijvoorbeeld door vrij te lopen of juist verdedigend een pass-lijn af te schermen. Wanneer je zelf besluit een speler een loopactie te laten maken (met L1 of R1 op PlayStation / LB of RB op Xbox) moet je beter rekening houden met het uithoudingsvermogen van de speler. Tijdens wedstrijden valt meer op hoe spelers gedurende een wedstrijd vermoeid raken, waardoor de ruimtes op het veld groter worden. Een ideaal moment om de nieuwe Dynamic Tactics te gebruiken.

Dynamic Tactics

De laatste toevoeging aan de gameplay van FIFA 19 is het vooraf volledig kunnen managen en aanpassen van tactieken met behulp van de zogeheten Dynamic Tactics. Voor de wedstrijd begint kan je vijf verschillende variaties maken met betrekking tot onder andere je opstelling, aangepaste tactiek en vrije trappen-nemers. Met de toevoeging van de nieuwe tactieken heeft EA Sports ervoor gekozen om de in de community veelal gehate Park the Bus en All Out Attack tactieken uit FIFA 18 niet terug te laten keren in FIFA 19.

In de wedstrijden die we hebben gespeeld op de Gamescom hebben we meerdere wisselingen van tactieken tijdens wedstrijden doorgevoerd. Dit aantal wedstrijden is nog onvoldoende om te kunnen zeggen wat de exacte impact op wedstrijden zal zijn, maar wij zijn erg blij met de toevoeging. Het zorgt voor veel minder pauze-momenten tijdens een wedstrijd, wat enkel nog nodig zal zijn als je een specifieke spelerswissel wilt toepassen.

Wedstrijdbeleving

Gedurende onze tijd op de Gamescom hebben wij wedstrijden kunnen spelen met de nieuwe mogelijkheden van de vernieuwde Kick-off van FIFA 19. De langverwachte toevoegingen van de Champions- en Europa League zijn goed uitgewerkt door EA, wat je terug ziet in de visuele elementen op en rond het veld. Wij verwachten dat het omhoog houden van de cup met de grote oren veel voldoening zal geven in de carrière modus. Elke finale die je kan kiezen in het Kick-off menu brengt zijn eigen sfeer mee, wat meer dynamiek geeft dan een simpele aftrap-wedstrijd zoals je gewend bent.

Tijdens onze speelsessie hebben wij ook enkele van de nieuwe House Rules geprobeerd. Vooral de variant waarbij de scheidsrechter niet fluit voor overtredingen en buitenspel viel bij ons erg in de smaak. Het zorgde er tevens voor dat je op een andere manier je wedstrijd probeert te spelen. Aangezien je op elk moment ongestraft onderuit getrapt kan worden is het verstandig om de bal snel rond te spelen. Ook een steekpass geven naar een spits die nog buitenspel staat is een ideale manier om je tegenstander te verassen. Wij denken dat House Rules een leuke toevoeging is voor offline vriendencompetities.

Hoewel de UEFA-licentie ervoor zorgt dat FIFA 19 er bij bepaalde wedstrijden anders uit komt te zien, blijft dit beperkt tot wedstrijden in bepaalde competities. De grafische kwaliteit van het veld, belichting en gezichten van spelers lijkt in de afgelopen jaren slechts met kleine stapjes te zijn verbeterd. Het tijdens de wedstrijden veranderen van het weer is al jarenlang een wens van verschillende FIFA-spelers, maar is ook dit jaar niet aanwezig.

Conclusie

Met de stabiele basis van FIFA 18 had FIFA 19 een prima fundering voor de gameplay. EA Sports laat met FIFA 19 zien dat het steeds dichterbij de werkelijkheid komt. Met name door het Active Touch System en vele nieuwe animaties vonden wij FIFA 19 erg smooth spelen. Door de toevoeging van Dynamic Tactics krijg je het idee meer controle te hebben over de manier waarop jouw team in het veld staat. Ook kan je makkelijker aanpassingen doen als de tussenstand van je wedstrijd daar om vraagt. Timed Finishing, waar vooraf van werd gevreesd of dit niet te goed zou zijn, vinden we tot nu toe goed gebalanceerd.

Na onze speelsessie moeten we helaas concluderen dat het grafische gedeelte van FIFA 19 nog te veel weg heeft van zijn voorgangers. Waar veel games in de afgelopen jaren gigantische stappen hebben gemaakt met graphics, blijft FIFA hier voor ons gevoel nog wat achter. Echter, de visuele elementen die zijn toegevoegd met de UEFA– en LaLiga licenties zorgen er toch voor dat wedstrijden in deze competities authentiek aanvoelen.

In de komende weken zal EA Sports nog meerdere aankondigingen voor FIFA 19 gaan doen. Blijf daarom op de hoogte van het laatste FIFA-nieuws via FIFA Benelux en volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Meer in FIFA 19

FUT 19 Team of the Week – Week 1

Jordi19 september 2018

Web App FIFA 19 Ultimate Team geopend

Jordi17 september 2018

Download nu de FIFA 19 Demo!

Jordi13 september 2018