FIFA 18

[GC17] Hands-On FIFA 18

FIFA 18
Jordi
@fifabenelux

Jordi Dekker is sinds 2008 onder andere verantwoordelijk voor het publiceren van artikelen op FIFA Benelux. Doordat Jordi geen enkele FIFA-editie gemist heeft sinds FIFA 1999, geïnteresseerd is in nieuws van aankomende edities en het bezoeken van evenementen, heeft hij inmiddels veel expertise van de FIFA-serie. Met deze kennis probeert hij zo goed mogelijk naar bezoekers en leden van FIFA Benelux te communiceren.

Afgelopen dinsdag reisde FIFA Benelux af naar de Gamescom in Keulen om voor het eerst dit jaar aan de slag te gaan met FIFA 18. In de speciale EA Business Lounge konden wij aan de slag gaan met de voorlopige versie van de volledige game. Aan deze versie zullen dus nog de nodige veranderingen worden aangebracht door de ontwikkelaars voordat deze daadwerkelijk op 29 september in de winkels komt te liggen. Hoewel wij de verschillende gamemodes hebben bekeken, is dit onvoldoende om hier een goed oordeel over te vellen. In dit artikel zullen wij ons dus richten op wedstrijden uit de aftrap-modus.

Aanvallen

We beginnen helemaal bij het begin van de wedstrijd, de aftrap. In FIFA 18 is het nemen van de aftrap met slechts één speler de standaard geworden. Zodoende kan je bijvoorbeeld de bal direct naar een buitenspeler passen. Wanneer je de linker trigger ingedrukt houdt, komt er een tweede speler aangelopen. Vervolgens heb je dan de keuze om de bal met deze speler mee te geven, waardoor deze direct met de bal kan gaan dribbelen. Als je langer wacht zal de aftrap hetzelfde zijn zoals je gewend bent uit FIFA.

Ons valt op dat het spelers vloeiender aan de bal bewegen dan in FIFA 17, wat vooral te danken aan de nieuwe dribbelstijlen van de game. Met spelers als Neymar en Arjen Robben wordt het mogelijk om erg kort te draaien, of na een sprint snel van richting te veranderen. Ook bij andere spelers krijg je het gevoel dat de game directer reageert op de bewegingen die jij wilt maken. Het uitvoeren van skillmoves leek in FIFA 17 regelmatig te traag te gaan om effectief te zijn, maar voor FIFA 18 heeft EA Sports een betere balans gevonden. Trucjes zijn beter geworden, maar nog steeds goed te verdedigen bij een juiste timing van tackle of sliding.

Gebruik jij liever een andere teamstijl, zoals het welbekende tiki-taka, dan kan je dit ook prima uitvoeren in FIFA 18. Medespelers proberen, door middel van slim positiespel, aanspeelbaar te zijn. Dit geldt voor zowel een één-tweetje, alsmede een steekbal in de diepte. Af en toe ontbrak het bij een pass aan de juiste snelheid en/of precieze richting, wat voor ons nog wel wat verbeterd mag worden. Ook bij balaannames kwamen we enkele momenten tegen waar de bal wel erg slecht gecontroleerd werd door topspelers. Ook hierin is dus nog ruimte voor verbetering mogelijk.

Aan het einde van de aanval wil je natuurlijk een geweldig doelpunt maken. In FIFA 18 merk je dat de verschillende voorzetten erbij kunnen helpen de bal op de juiste plek bij je spelers te krijgen. Door een goede strakke voorzet van Henrikh Mkhitaryan op Romelu Lukaku wist de Belgische spits de bal prima achter de doelman te koppen. Lukaku’s landgenoot Eden Hazard liet later zien dat een voorzet ook prima met een mooie volley afgemaakt kan worden.

Over de toevoeging van dynamische snelle wissels zijn we ook enthousiast. Voor de wedstrijd kan je drie potentiële wissels instellen, welke je kan activeren op het moment dat het spel even stil ligt. Dit zorgt ervoor dat je niet meer onnodig hoeft te pauzeren voor een kleine aanpassing. Het aanpassen van een formatie met een snelle wissel is helaas niet mogelijk.

 

Verdedigen

Een veelgehoorde klacht van FIFA 17 is dat de verdediging wel erg gestuurd kan worden door de computer, in plaats van door de gamer. Dit levert volgens gamers vooral bij FUT Champions een oneerlijke strijd op. In FIFA 18 krijg je minder hulp bij het verdedigen, wat vereist dat je spelers vaker zelf moet positioneren. Dit went echter vrij snel, waardoor je niet het idee krijgt dat aanvallers niet te stoppen zijn.

In de nieuwste FIFA wordt een nieuwe blocktackle geïntroduceerd, wat tussen een traditionele tackle en sliding in zit. Met deze beweging steekt je speler meer z’n been uit om je tegenstander van de bal te zetten. Deze blocktackle voer je uit door de tackle-knop lang in te drukken. Een goede timing van deze actie door Carvajal, bij een passeeractie van Douglas Costa, hielp om een kansrijke Real Madrid counter op te zetten. Een normale tackle was hierbij waarschijnlijk niet voldoende geweest, terwijl een sliding een vrije trap zou opleveren.

De keepers zijn slimmer geworden in FIFA 18 door anders te reageren op bepaalde situaties. Waar voorheen een doelman nog eens een bal onhandig probeerde te vangen, zal hij het nu niet nalaten om een bal weg te stompen bij een corner waar hij net niet bij kan. Keepers bevatten veel nieuwe animaties, waardoor reddingen er vloeiender en gevarieerder uitzien. Op het papier met de besturing van de game, wat standaard aanwezig is bij games op de beurs, zagen we dat het mogelijk is om keepers naar achteren te laten stappen. Helaas hebben we dit niet meer in praktijk kunnen testen.

Grafisch

Afgelopen jaar werd de Frostbite Engine geïntroduceerd voor de FIFA-serie, dit zorgde destijds voor een grote grafische upgrade ten opzichte van zijn voorganger. Hoewel er dit jaar ook zeker verbeterpunten te vinden zijn op het grafische vlak, zijn dit helaas geen grote veranderingen. De textures van tenues en gezichten van spelers zijn wat scherper, maar het algemene beeld op het veld blijft veelal onveranderd.

De grootste grafische verandering is echter het publiek, waar veel meer details aan toegevoegd zijn. Naast een flinke visuele update van de mensen op de tribunes in het stadion, reageert het publiek ook uitbundiger op doelpunten. Dit doen zij bijvoorbeeld door naar de voorkant van de tribune te rennen en de doelpuntenmaker in de armen te sluiten.

Ook stadions hebben een update gekregen, met meer attributen op en rond het veld. In Zuid Amerikaanse wedstrijden zie je bijvoorbeeld papiersnippers op het veld, terwijl bij grote clubs spelers geëerd worden met spandoeken.

Voorlopige conclusie

EA Sports heeft voor FIFA 18 een goede voorganger waar het op kan teren, wat je ook merkt bij het spelen van de game. Er zijn ons tijdens de speelsessie niet echt grote veranderingen opgevallen in de gameplay. De game bevat al een goede balans tussen aanval en verdediging, waarbij ook de scheidsrechter goed zijn werk doet. Qua gameplay is FIFA 18 weer een stap vooruit ten opzichte van FIFA 17 en wij zijn erg benieuwd hoe de wijzigingen aan gamemodes, zoals Ultimate Team, in praktijk zullen zijn.

Wij verwachten dat de ontwikkelaars van de game in de laatste weken van ontwikkeling de laatste plooien glad kunnen strijken. Of deze veranderingen ook al in de demo zitten is de vraag, want afgelopen jaren is gebleken dat de demo vaak een relatief oude build bleek. Wanneer we precies met de demo aan de slag kunnen is ook nog onbekend. De release van FIFA 18 is op 29 september.

  • Kalax03

    Ben erg benieuwd! De basis is er, hoop dat alles nu lekker goed gebalanceerd zal worden!

Meer in FIFA 18

FUT 18 Team of the Week – Week 9

Jordi15 november 2017

EA introduceert Path to Glory voor FUT 18

Jordi10 november 2017

FUT 18 Team of the Week – Week 8

Jordi8 november 2017