FIFA 18

FIFA 18 Review

FIFA 18
Jordi
@fifabenelux

Jordi Dekker is sinds 2008 onder andere verantwoordelijk voor het publiceren van artikelen op FIFA Benelux. Doordat Jordi geen enkele FIFA-editie gemist heeft sinds FIFA 1999, geïnteresseerd is in nieuws van aankomende edities en het bezoeken van evenementen, heeft hij inmiddels veel expertise van de FIFA-serie. Met deze kennis probeert hij zo goed mogelijk naar bezoekers en leden van FIFA Benelux te communiceren.

Het is inmiddels meer dan een week geleden dat FIFA 18 verscheen. De crew van FIFA Benelux heeft de game inmiddels goed getest, waarna we deze review hebben geschreven. De review is geschreven op basis van de PC-, PlayStation 4 en Xbox One versie. Zoals eerder bekend werd zijn er geen gameplay wijzigingen doorgevoerd op de Playstation 3 en Xbox 360 versie van FIFA 18.

Gameplay

Zoals in elke nieuwe FIFA zijn er op het gebied van gameplay weer heel wat verbeteringen. Dit jaar werden er ook wat controls veranderd: de no touch-dribble is van LB/L1 naar RB/R1 verhuisd, en voor een lage harde voorzet hoef je niet meer in sneltempo drie keer op de voorzetknop te drukken, je kan hem nu laden met diezelfde voorzetknop + R1. Wij vinden dit een goede keuze van EA. Voor de mensen die op manual spelen is er nog een belangrijke verandering: korte (en lange) passes moet je nu veel langer laden, wat in het begin nog onwennig aanvoelt en voor veel frustratie zorgt als een belangrijke pas weer eens veel te kort is. Het voordeel is echter dat het nu ook mogelijk is om superkorte pasjes te geven en zo door een defensie te komen.

Een ander verschil is dat de CPU veel beter en vooral gevarieerder aanvalt. De mooiste goals die we tot nu toe gezien hebben waren tegendoelpunten, en die vielen zowel na afstandsschoten, dieptepasses als voorzetten. Elke verdedigende fout wordt genadeloos afgestraft, en zo hoort het ook. Zeker in het begin resulteert dat in heel wat tegendoelpunten, want ook de manier waarop je verdedigt is veranderd tegenover FIFA 17. Wat er exact anders is, is moeilijk aan te geven. Het komt er echter op neer dat het vooral moeilijker geworden is, en dat de speler zelf echt actief aan de bak moet. In de vorige FIFA kon je nog rustig achteroverleunen, nu moet je doorlopend geconcentreerd zijn in balverlies. Om nog even terug te komen op veranderingen qua controls: de staande tackle kan nu ook geladen worden (zoals een schot). Dit brengt voor- en nadelen met zich mee: het is enerzijds iets makkelijker om de bal zo af te pakken, maar bij een foute timing word je ofwel hopeloos in de wind gezet of krijg je een fout tegen. Dit laatste gebeurt ook vaker dan in vroegere FIFA’s, want in FIFA 18 doet de CPU zelf ook skillmoves.

Ultimate Team

FIFA 18 Ultimate Team ziet er vertrouwd uit, maar toch lijkt alles veel sneller en soepeler te besturen. EA heeft zich dit jaar net als de voorgaande jaren vooral gericht op Ultimate Team. Met Squad Battles kent FIFA 18 een nieuwe grote toevoeging. Na het succes van vorig jaar met de Weekend League is een soortgelijke formula offline toegepast. Squad Battles is een offline spelmodus die loopt van maandag tot en met zondag. Gedurende week kan je 4 wedstrijden per dag spelen, in het weekend zijn dat er 12. De teams waar tegen je het opneemt zijn bestaande teams van andere FUT-spelers. De keuze voor de moeilijkheidsgraad ligt aan jou. Het is wel zo dat je meer punten krijgt als je op een hogere moeilijkheidsgraad wint. Het doel van Squad Battles is om zo hoog mogelijk in de ranking te eindigen. De ranking bestaat uit een top 100, Elite, Goud, Zilver en Brons, welke weer verdeeld worden in drie subniveaus.

De gloednieuwe ICONS, opvolger van Legends, zijn dit jaar ook beschikbaar voor de PlayStation en PC. Voorheen waren de Legends uitsluitend op de Xbox beschikbaar. Daarnaast zijn Objectives toegevoegd, waarmee je zowel dagelijks- als wekelijks uitdagingen krijgt waarmee je rewards kan verdienen. Op de maandagen kan je jouw beloningen claimen, welke verschillen per ranking. Verder kent Ultimate Team dit jaar ook een andere toevoeging met Champions Channel. Hier kan je wedstrijden van spelers uit de top 100 uit de Weekend League terugkijken. Ultimate Team kent dit jaar meer variatie in de Squad Building Challenges, waarmee je ook verschillende rewards kan behalen.

Carrière modus

Zoals elk jaar hoopt iedereen die vooral carrière speelt dat er grote verbeteringen komen, en zoals ieder jaar komt EA met slechts enkele relatief kleine aanpassingen. Dit jaar gaat het om de presentatie van transfers: gedaan met de onderhandelingen via mail, alles gebeurt nu in een kantoor van de club, met cutscenes. Na de derde keer worden deze repetitief en vragen wij ons af of we ze nog vaak volledig gaan bekijken. De onderhandelingen zijn zo wel een pak leuker en realistischer, en transfers kunnen zo op één dag afgehandeld worden. Daar staat wel tegenover dat de optie om eens te polsen naar de vraagprijs weg is: je moet dus eerst gaan scouten, en daar kruipt dan weer wel wat tijd in. Bij een te laag bod loopt je onderhandelingspartner immers boos weg en moet je weer een week wachten om opnieuw een poging te wagen.

Af en toe gebeuren er nog wel rare dingen: een ploeg kan je eerste bod counteren met 20 miljoen, om vervolgens jouw tegenbod van 18 miljoen te counteren met een vraagprijs van 22 miljoen. Ook spelers doen soms raar: als we een salaris van 60.000 euro voorstel met een tekenpremie van 130.000, willen de speler en zijn zaakwaarnemer plots een salaris van 48.000 en een tekenpremie van 20.0000. Nog een functie die verdwenen is, is lenen met aankoopoptie. Hopelijk komt er nog een patch waarbij dit opgelost zal worden.

The Journey

Afgelopen jaar introduceerde EA een splinternieuwe gamemode, The Journey. Een verhaal over de jonge Alex Hunter, die vanuit zijn jeugd is doorgestroomd naar het betaalde voetbal. Ook dit jaar zit The Journey weer verwerkt in FIFA 18, in de vorm van een deel twee. In het begin krijg je als speler de keuze om verder te gaan met het verhaal dat je tijdens FIFA 17 bent gestart of dat je een compleet nieuw verhaal gaat beginnen. Qua vormgeving en idee is The Journey 2.0 natuurlijk een opvolger van de eerste editie en brengt het je weer verder in het leven van het Engelse voetbaltalent. De belangrijkste vernieuwingen zijn de aanpassingen die je aan Hunter zelf kan doen en de strategische keuzes die jouw eigen verhaal beïnvloeden. Je volgt dus minder één en dezelfde lijn, maar bent in staat om je eigen pad te kiezen door keuze A of B te kiezen.

In FIFA 18 word je meer betrokken in het verhaal. Net als vorig jaar is dit natuurlijk wel in grote lijnen van te voren uitgestippeld. Dit jaar kan je Alex Hunter aanpassen door middel van het kiezen van zijn voetbaloutfit, zijn uiterlijk en zijn dagelijkse kleding. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer opties wat betreft voetbalschoenen, kapsels en shirts je bijvoorbeeld krijgt. Ook zal er meer op je pad komen dan Hunter zijn eigen voetbalavontuur, wat een mooie afwisseling is. Zonder veel spoilers te geven, is The Journey 2.0 een heerlijk vervolg op de nieuwe gamemode. Hoewel je niet compleet vrij bent in het leven van Alex Hunter, krijg je wel verschillende keuzes en mogelijkheden om het verhaal naar jouw wensen aan te passen. Al met al een verhaal waar je zeker enkele uren zoet mee zal zijn. Welke keuze ga jij maken?

Conclusie

EA Sports had met FIFA 17 een zeer solide basis staan voor FIFA 18 en heeft deze met verschillende aanpassingen tot een nog betere game gemaakt. De wijzigingen in de gameplay geven je meer vrijheid om precies te voetballen zoals jij wilt, terwijl ook de AI slimmer is geworden. De computer voelt menselijker aan dan ooit tevoren en is een serieuze tegenstander geworden. Squad Battles is een goede toevoeging voor FIFA 18 Ultimate Team bij het afwisselen van de online wedstrijden. Hoewel de geïmplementeerde wijzigingen van de Carrière Modus er netjes uitzien, hebben wij het idee dat niet alle potentie van de gamemode benut is door EA.

 

  • Jordy

    Hallo,

    Een vriend van mij vindt de cutscenes van het onderhandelen in carrière zeer vreemd.
    Hij vindt het op een stomme film lijken, aangezien we enkel ondertiteling zien en geen stemmen horen.
    Hij vindt dat ze hierdoor de bal compleet misslaan.

    Ik persoonlijk vind het wel meevallen.

    Wat is jullie mening hierover?

    Groetjes,
    Jordy

    • Frits Meeuwsen

      Hij heeft wel een punt inderdaad. Dat moet inmiddels wel anders kunnen. Maar, deze versie van fifa is wat mij betreft wel de beste ooit gemaakt. Ik heb ook PES 2018 gekocht maar die haalt het wat mij betreft niet bij fifa.

      • Jordy

        Deze FIFA vind ik ook zeker en vast de beste tot nu toe (zoals ik het ook ieder jaar vind).
        Van PES 2018 heb ik enkel een partijtje de demo gespeeld, ik vond het eigenlijk op elk punt slechter dan FIFA in mijn ogen.
        Kan ook zijn omdat ik FIFA al jaren gewoon ben natuurlijk 🙂

        • Frits Meeuwsen

          Nou, ik ben zeker niet altijd tevreden over een nieuwe fifa, maar deze is super mag ik zeggen. Zo realistisch, ook de animaties na een slechte voorzet, schot etc. Echt mooi man! De sfeer is goed, de trainer wat houterig. Maar, de voorgestelde wissels… Bravo EA!
          Kortom, m`n geld meer dan waard. En PES mag er ook wezen hoor, maar voordat ik`m weer ga kopen….. Het veld alleen al… Nee, fifa blijft het, ook fifa 19, 20, 21, ….

  • Thijs Onstein

    Komt er nog een update voor de player faces van Huddersfield, Brighton en Newcastle?

Meer in FIFA 18

FUT 18 Team of the Week – Week 12

Jordi6 december 2017

FUT 18 Team of the Week – Week 11

Jordi30 november 2017

FIFA 18 – Update 5

Bastiaan28 november 2017