FIFA 17

FIFA 17 – Gameplay Review

FIFA 17
Jordi
@fifabenelux

Jordi Dekker is sinds 2008 onder andere verantwoordelijk voor het publiceren van artikelen op FIFA Benelux. Doordat Jordi geen enkele FIFA-editie gemist heeft sinds FIFA 1999, geïnteresseerd is in nieuws van aankomende edities en het bezoeken van evenementen, heeft hij inmiddels veel expertise van de FIFA-serie. Met deze kennis probeert hij zo goed mogelijk naar bezoekers en leden van FIFA Benelux te communiceren.

Morgen is het dan eindelijk het moment waar FIFA-fans al maanden naar uitkijken, de officiële releasedatum van FIFA 17! Afgelopen week ontving FIFA Benelux de game al, waardoor wij inmiddels de nodige potjes hebben kunnen spelen. Aangezien het spelen van de verschillende gamemodi veel tijd kost, nemen we deze modi ditmaal niet mee in ons artikel, waardoor we alleen de gameplay van FIFA 17 zullen beschrijven. Wil je meer weten over de verschillende gamemodi? Daarover kan je meer informatie vinden in onze Gamescom hands-on.

fifa17gameplayreview

Snelheid en balans van wedstrijden

Wie de demo van FIFA 17 heeft gespeeld, heeft gemerkt dat de game langzamer speelt dan FIFA 16. Bij de volledige versie heeft EA Sports de snelheid iets teruggebracht, maar niet zo snel als dat we van afgelopen jaar gewend zijn. De balans in de gameplay uit de demo is zodoende gebleven, waardoor het gebruik van pace ten opzichte van FIFA 16 minder goed geworden is. Spelers van FIFA 17 zullen op zoek moeten naar meer mogelijkheden om te scoren, wat je vooral terugziet is dat het passen beter is geworden. Door de toevoeging van een grote hoeveelheid nieuwe animaties, zien onder andere keepers en dribbels er een stuk vloeiender uit. Medespelers zullen in FIFA 17 ook slimmer zullen reageren als jij de bal hebt, bijvoorbeeld door een loopactie te maken of aanspeelbaar te worden. Ook verdedigend helpen je medespelers met loopacties, door regelmatig vrije ruimtes van je tegenstander dicht te lopen.

Keepers lijken in FIFA 17 af en toe nog wat onzeker, waardoor ballen van de zijkanten niet altijd worden gevangen maar weg gebokst. De doelmannen zijn echter in de opbouw van een aanval voorzien van een upgrade, want door de rechterbumper (R1 op Playstation en RB op Xbox) in te drukken zal het uitschieten of uitgooien (vanuit de handen van de keeper) aanzienlijk sneller gaan. Zodoende kan je vaart maken met je counter, maar uiteindelijk is dit wel met meer risico dan een normale pass of uitworp.

Met een betere positionering en juiste gebruik van kracht zijn verdedigers beter in staat om aanvallen van je tegenstander af te slaan. EA Sports heeft in FIFA 17 sterke spelers beter gemaakt, door meer fysieke kracht in duels te gebruiken. Zodoende kan je een sterke verdediger gebruiken om een snelle speler, voordat die op volle snelheid is, van de bal te beuken. Ook bij de balaannames kan je er als aanvaller voor zorgen dat de verdediger van de bal afgehouden wordt. Het gebruik van kracht vereist een goede timing, waardoor het gebruiken van kracht niet te sterk aanvoelt.

Scheidsrechter

Elk jaar is de scheidsrechter wel een mikpunt van kritiek. Het ene jaar is de arbiter  te streng, terwijl in een ander jaar zelden voor de zwaarste overtredingen worden gefloten. In FIFA 17 zijn de scheidsrechters niet erg streng, waardoor in de wedstrijden  vaak voordeel wordt gegeven. Wij zijn blij dat de scheidsrechter niet te streng is, maar iets vaker voor een overtreding fluiten was niet erg geweest. Bij het toevoegen van animaties zijn de scheidsrechters zeker niet overgeslagen, zoals bij het opschrijven van de kaarten die gegeven zijn.

Dode spelmomenten

Nadat dode spelmomenten jarenlang hetzelfde waren, zijn deze in FIFA 17 flink op de schop gegaan. Waar we aanvankelijk sceptisch waren over de veranderingen aan het penalty-systeem moeten we hier inmiddels op terugkomen. Doordat je tijdens het aanlopen richting de penaltystip kan versnellen, vertragen en nog compleet van schietrichting kan veranderen, heb je veel meer vrijheid gekregen hoe jij een penalty wilt inschieten.

Ook voor corners en vrije trappen heb je veel meer vrijheid gekregen hoe je deze wilt nemen. Zo kan je bij het nemen van een vrije trap ervoor kiezen om juist ver of dicht bij de bal gaat staan of zelfs met de buitenkant van je voet kan schieten. Dit heeft ervoor gezorgd dat het kunnen scoren van vrije trappen aanzienlijk moeilijker is geworden. Hoewel dit voor sommige spelers goed zal uitpakken, verwachten wij dat de meerderheid van de spelers het scoren via een vrije trap te moeilijk zal gaan vinden. Bij het nemen van corners kan je exact mikken waar je de bal wilt hebben, waarbij je ervoor kan kiezen om een speler te selecteren om naar de bal te rennen. Wij hebben in FIFA 17 nog weinig succesvolle corners gezien die resulteerde in een goal, maar wellicht dat dit na wat meer oefenen wel het geval zal zijn.

Conclusie

Als we de gameplay van FIFA 17 vergelijken met FIFA 16 zijn we erg blij met de veranderingen in de snelheid van de game en mogelijkheden die geboden worden om meer te variëren in de gameplay. Met de betere balans tussen verschillende aspecten heeft EA Sports ervoor gezorgd dat een potje niet meer gaat om het misbruiken van snelle spelers, maar dat ook goede passers en dribbelaars ervoor zorgen dat je aanvallend beter kan presteren. Wij hopen dat EA bij het lanceren van patches er niet voor zal zorgen dat deze balans verstoort wordt, maar dat de keepers en scheidsrechters nog wat beter worden afgesteld.

Wij wensen alle FIFA-fans die met FIFA 17 aan de slag gaan veel speelplezier!

Meer in FIFA 17

FUT 17 Team of the Week – Week 52