FIFA 16

FIFA 16 Review

FIFA 16
Jordi
@fifabenelux

Jordi Dekker is sinds 2008 onder andere verantwoordelijk voor het publiceren van artikelen op FIFA Benelux. Doordat Jordi geen enkele FIFA-editie gemist heeft sinds FIFA 1999, geïnteresseerd is in nieuws van aankomende edities en het bezoeken van evenementen, heeft hij inmiddels veel expertise van de FIFA-serie. Met deze kennis probeert hij zo goed mogelijk naar bezoekers en leden van FIFA Benelux te communiceren.

Sinds afgelopen week is FIFA 16 officieel beschikbaar in Nederland en België en heeft FIFA Benelux uiteraard de game inmiddels ook ontvangen, waardoor het tijd is om onze review van de game te schrijven. FIFA 16 is alweer het 23e deel uit de FIFA-reeks en in deze review zullen wij de versie voor de PC, Playstation 4 en Xbox One behandelen. De game is ook verschenen voor de Playstation 3 en Xbox 360.De gameplay-vernieuwingen, introductie van vrouwenvoetbal, FUT Draft en veranderingen in de carrière modus zijn enkele punten die worden meegenomen in deze review.

Gameplay

Het fundament van de game is uiteraard de gameplay, waar in FIFA 16 vanzelfsprekend weer de nodige veranderingen zijn doorgevoerd. Direct bij het eerste potje FIFA 16 dat we speelden valt op dat de snelheid van de game beduidend langzamer is ten opzichte van voorganger FIFA 15. Het veelgehoorde probleem dat spelers met veel snelheid te goed zijn in de game is dit jaar dus goed bij EA doorgedrongen. De ontwikkelaar heeft getracht met veranderingen door te voeren, welke invloed hebben op de verschillende linies van de teams. Voor FIFA 15 werden de Next-Gen keepers geïntroduceerd, echter bleek in praktijk dat de doelmannen nog regelmatig op blunders te betrappen waren. De ontwikkelaars hebben deze kritiek uiteraard ook gelezen, waardoor ook voor FIFA 16 het nodige aangepast is, waardoor de keepers dit jaar een betere indruk achterlaten. De doelmannen zullen betere positie kiezen bij dode spelsituaties en anticiperen op aanvallende acties van de tegenstander. Echter zullen zij, zoals je ook mag verwachten, niet elke bal kunnen pakken.

FIFA16_XboxOne_PS4_FirstParty_StamfordBridge_HR

Verdedigers waren in FIFA 15 vaak een makkelijke prooi voor aanvallers, maar in FIFA 16 is de laatste linie aanzienlijk verbeterd. Door beter positie te kiezen en gebruik te maken van nieuwe manieren om de bal te veroveren zullen verdedigers meer van waarde zijn voor je team. Waar je in eerdere FIFA’s vaak koos voor een snelle verdediger, is het verstandig om in FIFA 16 te kiezen voor een pure verdediger om een aanvaller te kunnen uitschakelen. Zodoende is bijvoorbeeld FC Barcelona verdediger Gerard Piqué een verdediger die bijna niet te verslaan is. Middenvelders werden in FIFA 15 vaak overgeslagen, vooral omdat vanwege de snelle buitenspelers de bal rechtstreeks van de verdediging naar de aanvallers werd gespeeld, maar in FIFA 16 spelen zij een cruciale factor in het spel. Middenvelders met verdedigende kwaliteiten zullen goed positie kiezen om het de tegenstanders moeilijk te maken om de bal naar de aanvallers te spelen, terwijl middenvelders met een goede pass er goed voor kunnen zorgen dat jij een goede aanval op kan bouwen. De Duitse middenvelder Toni Kroos is in FIFA 16 een ideale spelmaker, omdat hij met twee benen fantastische passes kan versturen. Landgenoot van Kroos, Khedira, blijkt daarentegen een verdediger die ervoor zorgt dat je team voorzien wordt wat een fantastische verdedigende middenvelder. Doordat de speler van Juventus goed positie kiest, wordt het aanvallers erg moeilijk gemaakt om een steekbal door het hart van je verdediging te geven.

Keepers, verdedigers en aanvallers zijn zichtbaar verbeterd, maar wilt dit zeggen dat de aanvallers niks meer kunnen? Nee, ook in FIFA 16 zijn aanvallers natuurlijk erg belangrijk. Met de verschillende nieuwe soorten schoten en meer vrijheid bij het dribbelen krijgen je aanvallers meer mogelijkheden om een aanval op te zetten. Ook hier merk je de betere balans van de game, waarbij de verschillende statistieken van een speler ervoor zorgen dat je kan spelen zoals jij wilt. Speel je graag met vleugelspelers die een voorzet geven, met twee spitsen die aanvoer van uit het middenveld moeten krijgen of ga je liever dribbelen met het gebruik van skill moves? Het kan allemaal in FIFA 16, zonder dat één van de onderdelen écht veel sterker is dan de ander.

De veranderingen van FIFA 16 zijn niet alleen voor je eigen team te gebruiken, maar ook de AI, zowel als medespeler als tegenstander, zal hier gebruik van maken. De AI is slimmer in het kiezen van positie of bij het maken van een loopactie, maar de tegenstander zal ook met meer variatie een aanval opzetten.

Ultimate Team

FIFA 16 Ultimate Team heeft één grote toevoeging gekregen, namelijk FUT Draft. In de gamemode, waarvoor je 15.000 FUT coins of 300 FIFA Points moet inzetten om deel te nemen, kan je je eigen team samenstellen, waarbij je voor elke positie keuze krijgt uit vijf spelers. De gamemode is een verfrissende toevoeging voor de overige wedstrijden van Ultimate Team en geeft iedereen de gelegenheid om de absolute topspelers, zoals Lionel Messi en Cristiano Ronaldo, te kunnen gebruiken. FUT Draft kan je zowel online als offline spelen en kost in onze ogen een flink inschrijvingsbedrag, maar hiermee kan je ook weer goede prijzen winnen. Hierdoor vragen wij ons af hoe lang de gamemode interessant blijft, voor spelers die niet erg veel coins hebben of geïnteresseerd zijn om FIFA Points te kopen, vanwege de kosten die je moet maken om FUT Draft te kunnen doen.

EA Sports heeft naast enkele kleine veranderingen aan Ultimate Team opnieuw aangegeven streng op te treden tegen illegale manieren om coins te verkrijgen en ook de price ranges blijven bestaan in FIFA 16. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat FUT in de eerste week van FIFA 16 eerlijker is dan dat FIFA 15 Ultimate Team was. Wij hopen dat alle maatregelen helpen en EA alles op alles blijft zetten om hackers tegen te houden, zodat FIFA 16 Ultimate Team het hele jaar eerlijk blijft voor iedereen.

Carrière Modus

De carrière modus ziet een tweetal grote nieuwe veranderingen, namelijk de pre-season tournaments en de mogelijkheid om individuele spelers te trainen. Om direct maar te beginnen met de eerste van deze twee: De pre-season tournaments vinden, zoals de naam doet vermoeden, plaats voorafgaand aan een nieuw seizoen. Het maakt hierbij niet uit met welk team er gespeeld wordt, elke ploeg krijgt een keuze uit een drietal toernooien. Jij als manager hebt de keuze om aan een van deze toernooien mee te doen, of niet natuurlijk als je dit niet wilt. De toernooien zijn als het ware een korte versie van een Champions League waarbij je eerst een groep moet overleven om vervolgens de knock-out fase te bereiken. De toevoeging van deze toernooien is een leuke extra aan de start van het seizoen en biedt de mogelijkheid tot een boost in je transferbudget. Voor zover wij gezien hebben verschilt het prijzengeld ook aan de hand van het team waarmee je speelt. Zo zal een team als PEC Zwolle minder krijgen dan een team als Manchester United, maar uiteraard krijgen de Nederlanders ook minder zware tegenstanders op hun bord dan de Engelse topclub.

De tweede nieuwe toevoeging is het trainen van spelers. Elke speelweek kun je vijf spelers selecteren om te trainen. Voor elke speler kan je vervolgens kiezen uit een scala aan skillgames (die tevens ook buiten de carrière modus te spelen zijn) die elk een verschillend aspect van je speler verbeteren. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om het scorend vermogen van je aanvaller te verbeteren of juist de reflexen van je keeper. Elke skillgame heeft ook zijn eigen niveau (eenvoudig, gemiddeld en moeilijk) waarop de verbetering van de speler zijn attributen wordt gebaseerd. Wanneer je de trainingen hebt geselecteerd kan je vervolgens kiezen om deze zelf te spelen, of deze te simuleren. Wanneer je kiest voor spelen, speel je als het ware de skillgame met de geselecteerde speler. Hierdoor heb je zelf invloed op de verbetering van die speler, wat een leuke extra is. Wij merkten zelf dat dit veel tijd in beslag nam en kozen er dan ook vaker voor om de trainingen te simuleren. Hierbij loop je echter wel het risico dat je speler slecht een F, E of D-score haalt, waarbij hij uiteraard minder snel zal groeien dan wanneer hij A, B of C scoort.

Over het algemeen brengen de bovenstaande veranderingen weer leuke extra’s naar de carrière modus die het speltype weer wat leuker maken. Bovenop deze aanpassingen zijn de kleine verbeterpunten ook te merken. Zo maken sterspelers minder vaak dezelfde transfers (lees hier minder vaak want soms komen dezelfde transfers nog wel eens voor) en is de mogelijkheid tot het (uit-)lenen van een speler voor 2 jaar een leuke optie.

De bovenstaande veranderingen zijn zowel in de manager carrière modus alsmede de speler carrière modus terug te vinden. Zo wordt de ploeg waar je voor speelt ook uitgenodigd voor de pre-season tournaments en kan je zelf jouw eigen speler trainen met behulp van de training opties. Het leuke hierbij is ook dat je zelf bepaald waar je jouw speler op wilt verbeteren, zodat je hem bijvoorbeeld sterk kan maken in vrije trappen. Als keeper heb je jammer genoeg wat minder mogelijkheden tot trainen, waar een veldspeler maximaal vijf sessies krijgt per week kan een keeper er maar maximaal vier (waarvan een gericht is op dode spel situaties). Voor de rest zijn er in deze spelmodus geen grote veranderingen te vinden. Erg teleurstellend is bijvoorbeeld dat je qua uiterlijk van je trainer nog steeds maar enkel de huidskleur, de kleding en het postuur kan bepalen.

Vrouwenvoetbal

Een van de grote nieuwe veranderingen in FIFA 16 is de toevoeging van het vrouwenvoetbal. Voor het eerst in de FIFA serie is het mogelijk om met een select aantal vrouwenteams te spelen. Dit gaat echter alleen in kick-off wedstrijden en het speciale International Women Tournament. In dit toernooi speel je als het ware het WK voor vrouwen. Met deze toevoeging heeft EA een goede basis gelegd voor een verdere uitbreiding. Wij denken zelf dat dit ook wel nodig is aangezien de content voor het vrouwenvoetbal nog wat magertjes is. Hoewel het leuk is om dit toernooi te spelen, is het niet iets waar je continu naar terug komt. Al met al een leuke toevoeging al kon er meer uitgehaald worden dan op dit moment gedaan wordt.

fifa16_xboxone_ps4_women_germany_lr

Skillgames

Ook in FIFA 16 maken de skillgames weer hun opwachting. In de verschillende trainingen kan jij leren hoe je bijvoorbeeld het beste een pass of voorzet kan geven en hoe je het beste de keeper kan verslaan in één tegen één duel. Er zijn verschillende nieuwe skillgames geïntroduceerd, maar ook enkele vertrouwde oefeningen zijn terug te vinden in de game. Wij hebben de indruk dat de skillgames meer uitdaging bieden dan in FIFA 16, waardoor er nog meer te leren is. Ga in FIFA 16 opnieuw de strijd aan met je vrienden en de rest van de wereld, om te laten zien dat jij een hoge plek op de leaderbords kan weten te bemachtigen.

Daarnaast hebben wij recentelijk een video-tutorial gemaakt, waarin we je leren hoe je één van de effectiefste skill moves van FIFA 16 kan doen.

Conclusie

FIFA 16 is weer een goede stap vooruit ten opzichte van FIFA 15, wat onder andere terug te zien is in de gameplay veranderingen. De game speelt een stuk realistischer dan zijn voorganger en EA is er in geslaagd een betere balans te vinden tussen de verschillende posities op het veld. Deze veranderingen zorgen ervoor dat wij dit tot op heden de beste FIFA-game vinden qua gameplay. Met de introductie van FUT Draft kent FIFA 16 Ultimate Team opnieuw een frisse toevoeging en maakt de ontwikkelaar het mogelijk dat iedereen een keer met Cristiano Ronaldo en Messi kan spelen. In de carrière modus zijn twee grote doorgevoerd, namelijk de pre-season tournaments en trainingen voor spelers, welke een leuke toevoeging zijn voor de gamemode. Wij hadden echter gehoopt op nog meer veranderingen binnen de gamemodes, om nog meer speelplezier te kunnen bieden voor de spelers. Helaas zijn er ook dit jaar geen veranderingen voor profclubs toegevoegd aan de game, een gamemode waar volgens ons nog voldoende potentie voor veranderingen inzit.

Meer in FIFA 16

FUT 16 Team of the Week – Week 53

Jordi14 september 2016