FIFA 14

Gamescom: Currentgen FIFA 14 Hands On

FIFA 14
Alex
@fifabenelux

Zaterdag de 24e was het zo ver, FIFA Benelux was uitgenodigd door EA om op de Gamescom in Keulen de nieuwste FIFA uit te testen. Aangekomen in Keulen was het even zoeken naar de Community Lounge, maar toen we eenmaal naar binnen mochten hebben we uitgebreid FIFA 14 gespeeld. Helaas konden we in de Lounge alleen de CurrentGen demo spelen op de PS3 en Xbox 360, waardoor we gamemodes als Ultimate Team en carrière niet aan de tand hebben kunnen voelen. Later deze week lees je ook hoe het ons verging tijdens onze eerste potjes op de Xbox One. Lees nu eerst onze CurrentGen ervaringen.

Gamescom 2013- We are FIFA 14

Wat gelijk opviel waren de nieuwe menu’s. Het hele spel is nu voorzien van de menustijl zoals die in FIFA 13 al in Ultime Team was. Het hoofdmenu is hierdoor erg overzichtelijk, omdat je alle gamemodes op één scherm hebt. Het kiezen van teams is gewoon hetzelfde als voorheen, en het bepalen van de opstelling is ook gewoon precies hetzelfde. Eigenlijk is vanaf het hoofdmenu tot aan het begin van de wedstrijd weinig tot niks veranderd, behalve wat kleuren.

Gameplay

Aanvallen

De eerste grote gameplay veranderingen merk je al snel. Het dribbelen voelt trager aan en ook minder precies. Het gebeurde nogal eens dat de bal van de voet van een speler sprong, zeker bij de mindere teams. Hierdoor ben je dus gedwongen om meer te passen in plaats van te dribbelen. Nog iets anders aan het dribbelen is het uitvoeren van trucjes. Je hoeft nu alleen de rechterstick te gebruiken. Het maakt het doen van trucjes iets makkelijker, maar een grote impact heeft het niet. Als je uiteindelijk de laatste pass wilt geven, is in FIFA 14 een steekbal door de lucht een betere keuze dan in FIFA 13. Ten eerste wordt de bal goed in de loop gegeven en ten tweede zijn de aanname’s stukken beter. Dit zorgt ervoor dat je aanval soepel blijft verlopen. Dat de aanname’s beter zijn heeft voornamelijk te maken met het feit dat het effect van First Touch Control afgenomen is. In FIFA 13 moest je de sprintknop loslaten om fatsoenlijk de bal in te nemen, nu kan je makkelijk blijven sprinten zonder dat de bal compleet van je voet springt. Dit maakt het spel al met al vloeiender zodat je aanval mooi door blijft lopen.

Wat het aanvallen ook verbeterd is het beter lopen van de AI. Zo zullen ze zich slimmer vrijlopen, wat ook duidelijk merkbaar is. Wat ook veranderd is, is het gedrag van de aanvallers zodra ze buitenspel dreigen te lopen. In FIFA 13 remde de speler in kwestie af, maar nu zal deze naar de zijkant rennen om zo geen snelheid te verliezen en alsnog een pass te kunnen ontvangen. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je steekballen vaker aankomen en dat je aanval niet stokt.

Als je die laatste pass hebt gegeven, kom je bij de laatste, goed merkbare, gameplay verandering van dit jaar, namelijk Pure Shot. Dit zorgt ervoor dat er op verschillende manieren geschoten kan worden. Dit is ook echt merkbaar in-game. Ballen duiken vaak op het laatste moment nog naar beneden, waardoor de kans op een doelpunt groter is. Wat ook opviel is dat geplaatste schoten effectiever zijn dan in FIFA 13,  maar niet over-powered als in FIFA 12. Mislukte schoten die alsnog in de goal gaan hebben we niet echt gezien, maar hier was de kans vaak ook niet voor.

Gamescom 2013 - Current Gen

Verdedigen

Het aanvallen is vrij uitgebreid belicht, maar verdedigen is natuurlijk ook belangrijk. Hier zijn, zoals wij het gemerkt hebben, echter minder grote veranderingen dan bij het aanvallen. Wat het meest opviel is het feit dat verdedigers korter dekken en zo ook makkelijker voor hun man kunnen komen. Ook is de verdedigende AI slimmer, om zo de slimmere aanvallers tegen te kunnen houden. Zo zullen ook de verdedigers bijvoorbeeld gaten slimmer dicht lopen. Het laatste wat je onder verdedigen kan scharen is “Protect the ball”. Hierdoor is het mogelijk om zowel stilstaand als lopend de bal te verdedigen met het lichaam van je speler. Dit zorgt er ook gelijk voor dat er meer lichamelijke duels zijn, welke ook minder snel als overtreding gezien worden als in FIFA 13.

Grafisch

Grafisch gezien is er, ten opzichte van FIFA 13, weinig veranderd. De velden en stadions zien er nog hetzelfde, de managers aan de zijlijn lijken geen veranderingen te hebben ondergaan. Het enige wat op grafisch gebied een metamorfose heeft ondergaan zijn de menu’s. Zo kan je in het hoofdmenu op één pagina uit alle gamemodes kiezen. Mochten er bij een gamemode meerdere mogelijkheden zijn, kan je die kiezen met de rechterstick. Zo kan je bij kick-off kiezen uit een reguliere wedstrijd, of de topwedstrijden die dat weekend gespeeld worden. Ook zijn de pauzemenu’s onder handen genomen. Zo kan je direct vanuit het menu de opstelling van je team aanpassen. Helaas zul je voor wissels zelf wel eerst naar team management moeten gaan. Aan het eind van de wedstrijd kan je ook gelijk zien welke speler Man of the Match is. Veel voegt het laatste niet toe, maar is op zich wel leuk om te weten.

Gamescom 2013 - Currentgen

Algemene informatie over de demo

Om af te sluiten nog wat algemene informatie over de demo die wij hebben kunnen spelen.

Teams:

  • Borussia Dortmund
  • FC Barcelona
  • New York Redbulls
  • Boca Juniors
  • AC Milan
  • Manchester City
  • PSG
  • Spurs

Speelbaar stadion:

  • Camp Nou

Speelduur per helft:

  • 3 minuten

Commentaar:

  • Engels

Meer in FIFA 14

FUT Team of the Week – Week 49

Bastiaan10 september 2014

FUT Team of the Week – Week 48

Bastiaan3 september 2014

Deadline-dag batch zomertransfers doorgevoerd in FUT 14

Kalax033 september 2014