FIFA 14

Update: Eerste details gameplay FIFA 14

Donderdag 11 april was FIFA Benelux in Parijs uitgenodigd om de allereerste details over FIFA 14 te vernemen. Twee producers van FIFA 14, Nick Shannon en Sebastian Enrique, hielden een presentatie aan de vijftig uitgenodigde journalisten van diverse Europese media en vertegenwoordigers van de FIFA-community. Vandaag is de dag dat de eerste details van de gameplay- en Manager Mode van FIFA 14 gepubliceerd mogen worden, aangevuld met enkele screenshots van de game.

Lees ons hele artikel om alle aangekondigde details over de Gameplay te weten te komen.

Zoals we gewend zijn voegt EA Sports elk jaar nieuwe features toe aan de gameplay en worden bestaande onderdelen verbeterd. Zo ook dit jaar, waarbij gebouwd werd op vijf componenten:

  • Opbouw
  • Anticiperen
  • Beweging met én zonder bal
  • Geduld
  • Goal!

In FIFA 13 was het relatief gemakkelijk om te scoren door je team met zoveel mogelijk snelheid naar het doel van te tegenstander te verplaatsen, waardoor snelle spelers vaak gezien werden als de beste uit de game. In FIFA 14 zal dit anders zijn, hier zal namelijk de creativiteit van jou als gamer beloond worden. Hierbij zal je geduldig moeten opbouwen, waarbij ook het gevecht voor de bal op het middenveld erg belangrijk wordt. Er zijn verschillende gameplay veranderingen die dit gaan verwezenlijken.

FIFA14_NG_FR_pure_shot_WM

Allereerst zullen sprintende spelers gemakkelijker en korter kunnen draaien zonder daarbij veel snelheid te verliezen. Dit wilt niet zeggen dat het sprinten eenvoudiger wordt, omdat al sprintend de balcontrole van de speler belangrijker is geworden wat te merken is in het meenemen van de bal, waardoor het bijvoorbeeld kan gebeuren dat je de bal iets te ver van je voet laat springen. Hoe vlot een speler kan dribbelen wordt dus nog afhankelijker van de vaardigheden van deze speler.

Teammate Intelligence, waarmee de intelligentie wordt bedoeld van spelers die je zelf op dat moment niet bestuurt, is een aspect waar door EA elk jaar aan gewerkt wordt. Over FIFA 13 werd veel geklaagd dat de verdediging niet erg intelligent was, maar dit zou in FIFA 14 volledig verleden tijd moeten zijn. Verdedigers gaan namelijk veel korter dekken, waardoor er uiteraard minder ruimte voor de aanvallers is om de bal aan te nemen. Ook kunnen ze beter inschatten welke loopacties van spitsen gevaarlijk zijn en hierop gaan ze anticiperen. Waar in FIFA 13 een verdediger nog eens domweg durfde weg te lopen van zijn man om een totaal ongevaarlijke man te gaan dekken, gaat dit in de toekomst niet meer het geval zijn. Door al deze toevoegingen gaat het minder gemakkelijk worden de bal in de ploeg te houden, waardoor dat gevecht voor balbezit steeds belangrijker wordt. Ook rondspelen achterin wordt moeilijker, omdat aanvallers nu automatisch mee gaan jagen en de passlijnen naar andere verdedigers gaan afsnijden.

FIFA14_NG_SP_low_shot_LOC FIFA14_NG_IT_pure_shot_WM FIFA14_NG_IT_protect_the_ball_WM

Uiteraard is er ook in aanvallend opzicht veel toegevoegd qua Teammate Intelligence. Zo gaan aanvallers niet meer vertragen om geen buitenspel te lopen, maar een paar meter langs de buitenspellijn lopen om zo hun snelheid niet te verliezen. Ook gaan ze af en toe een schijnbeweging maken, waarbij ze doen alsof ze naar de bal toelopen om dan in de rug van de verdediger de ruimte in te duiken. Ten slotte gaan de spitsen nu ook de bal vragen met de rug naar doel, terwijl ze contact maken met hun verdediger. Denk hierbij aan grote, sterke spitsen zoals Didier Drogba.

EA wilt in FIFA 14 weer het gevoel en de emotie van doelpunten scoren terugbrengen, en dat doen ze ten eerste door creëren van kansen uitdagender te maken, zoals in het eerste deel van dit artikel te lezen was. Ze hebben echter ook het afmaken van kansen zelf aangepakt. In FIFA 13 kon een schot ook al eens mislukken, maar doordat de schietanimatie steeds dezelfde was had je geen idee waarom dat schot juist mis ging. Waar in FIFA 13 de speler even over het veld schoof voor de animatie van het schot, gaat hij nu zijn stappen aanpassen om op een natuurlijke manier te kunnen schieten.
Hierdoor krijg je een aantal verschillende soorten ‘mislukte’ schoten:

  • ‘Rushed shots’, waarbij de speler eigenlijk te weinig tijd heeft om goed aan te leggen
  • ‘Off balance shots’, waarbij de speler niet in evenwicht is en hij de bal niet raakt zoals hij bedoelde
  •  ‘Ball in feet’, waarbij de bal te dicht bij voeten van de speler ligt om tot een goed schot te komen

Deze schoten mislukken echter niet per definitie, deze ballen kunnen zelfs perfect in doel belanden.

FIFA14_NG_SP_pure_shot_WM

Naast deze veranderingen in animatie zijn ook de bal physics grondig aangepakt. “Shooting never felt this good”, is de slogan die EA hierbij plaatst. Het traject van de bal gaat nu veel realistischer zijn, waardoor het ook mogelijk is om harder op doel te schieten. Hierbij horen drie nieuwe soorten traject die voordien nog niet beschikbaar waren in FIFA:

  • ‘Low rising’, een lage harde knal die blijft stijgen
  • ‘Turbulant’, een bal die in de lucht van richting verandert, zoals Cristiano Ronaldo vaak schiet
  • ‘Dipping shots’, ballen die eerst vrij hoog gaan maar dan plots snel dalen

Spelers gaan ook hun hoek tegenover de bal en het doel aanpassen, in plaats van altijd in een rechte lijn achter de bal te lopen. Als je in FIFA14 bijvoorbeeld de achterlijn haalt en wilt voorzetten, maakt de speler een boogje naar de zijlijn om de bal beter te kunnen raken, met het gezicht naar doel.

Ook het fysieke aspect van de gameplay is aangepast in FIFA 14. Zo gaat het nu ook mogelijk zijn om de bal al lopend, en zelfs al sprintend, af te schermen, waar dat in FIFA 13 alleen stilstaand kon. Ook is er de optie om al in duel te gaan nog voor een hoge bal aankomt.

De laatste gameplay veranderingen die aangekondigd werden kregen de noemer ‘fundamentals’ mee. Het gaat hier om de mogelijkheid om hoge dieptepassen effect mee te geven zodat de bal nu in de loop van de speler gegeven kan worden, wat het probleem van een slechte aanname bij sprintende spelers grotendeels gaat verhelpen. Ten slotte is er vanaf FIFA 14 ook de mogelijkheid om bij een mislukte tackle meteen een ‘second chance tackle’ uit te voeren, waarmee de bal alsnog van de tegenstander afgepakt kan worden.

FIFA14_NG_UK_pure_shot_WM

Tot slot kunnen we al verklappen dat Skill Games weer van de partij zullen zijn in FIFA 14. De oude krijgen een opfrisbeurt, en er zullen ook enkele nieuwe te zien zijn. Zo zagen we al beelden van een Skill Game waarbij een viertal één-tweetjes op rij moeten aangegaan worden, waarna in één keer op doel geschoten dient te worden.

Update: EA Sports heeft twee video’s gedeeld waarin de Real Ball Physics en de verschillende schoten worden uitgelegd aan de hand van een aantal voorbeelden. Deze video’s kun je hieronder of op het YouTube kanaal van FIFA Benelux bekijken.

Benieuwd naar de eerste aangekondigde veranderingen in de Career Mode in FIFA 14? Lees ons artikel Eerste details Career Mode FIFA 14.

De komende maanden zullen we steeds meer informatie krijgen over FIFA 14, dus blijf FIFA Benelux volgen voor het laatste nieuws omtrent de game.

Meer in FIFA 14

FUT Team of the Week – Week 49

Bastiaan10 september 2014

FUT Team of the Week – Week 48

Bastiaan3 september 2014

Deadline-dag batch zomertransfers doorgevoerd in FUT 14

Kalax033 september 2014