FIFA 09 Global Community Event

FIFA 09 PC

FIFA 09 Global Community Event
Chris
@fifabenelux

Chris van Deuren runt al sinds 1998 de FIFA Benelux site. Sinds dat jaar is Chris al bezig met het schrijven van artikelen omtrent de FIFA-serie, vele events in zowel binnen- als buitenland werden bezocht om de community te voorzien van het laatste nieuws en indrukken van speelsessies. Chris is verantwoordelijk voor de technische en inhoudelijke aspecten van FIFA Benelux

Afgelopen week was FIFA Benelux samen met een aantal andere FIFA Community sites te gast bij Electronic Arts in Vancouver. Op maandag ochtend trapten we af met FIFA 09 voor de PC.

Paul Hossack, FIFA 09 producer voor de PC versie start met een presentatie waarin hij alle nieuwe features uitlegt. De boodschap die uit zijn presentatie volgt is duidelijk. Geruchten op internet deden de ronde dat de PC versie geschrapt zou worden. Electronic Arts heeft de PC versie niet dood verklaard en zijn dit jaar een aantal belangrijke nieuwe PC specifieke features toegevoegd.

FIFA 09 moet volgens Paul op de PC ervaren worden als een echte PC game.



  • Plays great
  • Feels Right
  • Looks Amazing

Met deze drie motto’s legt Paul in zijn presentatie alle nieuwe features uit.


Allereerst nemen we een kijkje naar de gameplay vernieuwingen. Het ‘collisions’ model ofwel het botsingen model is compleet opnieuw geschreven. Er zijn zo’n 350 animaties toegevoegd en er wordt meer gebruik gemaakt van momentum en de gewichten van de spelers. Een kleinere speler zal dus eerder het onderspit delven in een duel om de bal.

De 1-on-1’s zijn aangepakt, het afschermen van de bal lijkt meer effect te hebben. Daarnaast is er gewerkt aan de versnelling van de spelers. De speler in balbezit krijgt bij een sprint een stuk voorsprong in de vorm van momentum. De verdediger krijgt dus iets meer moeite om de speler in te halen, zijn reactie is immers iets later.

Er zijn vier nieuw skill moves toegevoegd, waardoor er nu in totaal 32 skill moves zijn. Twee staande trucs, de “scoop turn”, waarbij je de bal in je voet legt en 90 graden draait. En de “rainbow flick” waarbij je de bal over je hoofd heen haalt. Twee bewegende trucs, de “heel to heel” waarbij je de bal tussen je hakken beweegt. Als laatste is er een 90 graden draai toegevoegd waarmee je je vrij kunt spelen van gevaar.

De PC besturing kun je volledig aanpassen. Je kunt dus iedere knop op je gamepad of op het toetsenbord wijzigen. Electronic Arts heeft verder er voor gezorgd dat er een aantal veelgebruikte Europese game controllers zijn toegevoegd aan de game.

In de PC versie is veel ruimte gemaakt voor Widget. Widgets die je zelf kunt aanpassen en verplaatsen. In totaal zijn er vijf widgets


  • Online Profile – Statistieken van je online wedstrijden
  • Offline Profile – Statistieken van je offline wedstrijden
  • Online Community – Informatie met aantal online spelers
  • Interactive Leagues – Statistieken van de Interactive Competitie
  • Favourite Club – Informatie en statistieken van je favoriete club

Het nieuws in sommige widgets wordt gevoed door ESPN. Door op het nieuwsartikel te klikken krijg je gelijk een nieuwsbericht te lezen. In de presentatie kregen we even vluchtig een nieuws artikel te zien over Ryan Babel en Foppe de Haan.


Echt vernieuwend dit jaar is de integratie van de muis in de gameplay. In de presentatie die Paul gaf was ik er persoonlijk nog een beetje sceptisch over. Na zelf de eerste wedstrijden gespeeld te hebben, bleek dat het geheel behoorlijk goed werkt. De integratie van de muis bied een leuke nieuwe manier van het spelen van FIFA. Met de muis hoopt EA, FIFA voor beginners en mensen die gewend zijn aan shooters toegankelijker te maken.

Met de Pin Point Attacks kun je je aanval opzetten. Door met je muis middels een soort vizier de speler aan te klikken waar je heen wilt passen wordt de pass verstuurd. Doe je dit door de cursor iets voor de speler te plaatsen dan wordt er een diepte pass verstuurd. Door met je muis boven een speler te gaan staan en je scrollwheel in te drukken kun je de speler diepsturen. Uiteraard kun je alle acties die met de muis mogelijk zijn zelf instellen, al je knoppen die op je muis zitten kun je dus gebruiken (maximaal 5 input). Lopen doe je tijdens de muisbesturing met je toetsenbord middels de ASD-W combinatie. Er is eventueel ook een mogelijkheid om de speler die aan de bal is je muiscursor te laten volgen.

Verdedigend kun je je muis gebruiken om van speler te wisselen. Een simpele druk op de speler die je wilt besturen volstaat hier. Aangezien wij op een PC speelden waren de passes zichtbaar voor de tegenstander. Als je online speelt dan is de cursor van je tegenstander niet zichtbaar.

Een van de dingen waar PC gamers echt op zaten te wachten zijn de next-gen graphics. De PC versie gebruikt dit jaar dezelfde gezichten als de next-gen versie gebruikt. FIFA 09 ziet er dus een stuk beter uit dan zijn voorgangers. Naast de spelers gezichten is ook het gras aangepakt, het 3D gras ziet er erg indrukwekkend uit.

De stadions en zelfs het publiek zien er stukken beter uit. Dit samen met de sterk verbeterde gameplay toont aan dat de PC nog lang niet dood is. Wij denken zelfs dat de PC versie een van de toppers van het jaar kan worden, zeker als we denken aan alle patches die door de community gemaakt zullen gaan worden.

Tijdens een exclusief interview kreeg FIFA Benelux de mogelijkheid vragen voor te leggen aan Paul Hossack. Paul gaf hierin aan dat hij erg blij is met de feedback die van over de gehele wereld elk jaar komt. Dit jaar heeft hij met zijn team geprobeerd om veel van deze feedback te gebruiken om een nog betere game te maken.

Uiteraard vroegen we hem over nieuwe competities, helaas worden deze pas eind augustus tijdens de Leipzig Game Convention bekend gemaakt. Dat niet alle Nederlandse en Belgische spelers realistisch in de game zitten is haast niet te voorkomen. Met de nieuwe next-gen engine hoopt hij dat er een hele boel gezichten beter uitzien. De next-gen engine biedt veel meer combinatie mogelijkheden om de gezichten er zo goed mogelijk uit te laten zien.

Aan de carrière mode is dit jaar weinig gesleuteld. De community had aangegeven dat er veel aan moest gebeuren. Helaas heeft het niet al te veel prioriteit gegeven, er zijn wat wijzigingen gemaakt en de balans in de carrière mode is enigszins getweakt. Prioriteiten op het gameplay vlak wogen zwaarder.

Of er een nieuw creatie centrum komt kon Paul niet zeggen. Voorheen werd het creatie centrum door een partij buiten EA, maar wel met support van EA gemaakt. Of er dit jaar een nieuw creatie centrum komt is nog onbekend. De bestandsformaten zullen naar alle waarschijnlijkheid wel hetzelfde gebleven zijn. Paul vindt het erg gaaf om te zien wat er voor shirts, stadions en patches gemaakt worden.

Wij hebben Paul verzocht om te zorgen voor Nederlandse en Belgische screenshots. Screenshots van Barcelona en Milan zijn leuk, maar wij als community zitten te wachten op screenshots van NAC Breda en Zulte-Waregem. Hij gaat zijn best doen om te zorgen dat we nog voor de release screenshots krijgen.

Na een lange ochtend overheerste bij iedereen het gevoel dat FIFA 09 voor de PC een behoorlijke vooruitgang is. Het bewijst in ieder geval dat de PC niet dood is en dat EA daadwerkelijk voor een uitdagende en goede PC game wil gaan.

Komende week kijken we nog terug op onze gameplay sessies met de Next-Gen en de Wii versie.

Meer in FIFA 09 Global Community Event

FIFA 09 Wii All Play

Chris11 augustus 2008

FIFA 09 Next Gen

Chris5 augustus 2008

Community Event ten einde

Chris30 juli 2008