FIFA 20

FIFA 20 – Review

FIFA 20
Jordi
@fifabenelux

Jordi Dekker is sinds 2008 onder andere verantwoordelijk voor het publiceren van artikelen op FIFA Benelux. Doordat Jordi geen enkele FIFA-editie gemist heeft sinds FIFA 1999, geïnteresseerd is in nieuws van aankomende edities en het bezoeken van evenementen, heeft hij inmiddels veel expertise van de FIFA-serie. Met deze kennis probeert hij zo goed mogelijk naar bezoekers en leden van FIFA Benelux te communiceren.

Recent verscheen het 27e gedeelte in de FIFA-serie. De community van FIFA Benelux heeft inmiddels de nodige potjes gespeeld en daarmee is het tijd voor de review van FIFA 20. Is de gameplay beter dan in FIFA 19? FIFA Ultimate Team voorzien van nieuwe content? Is de FIFA Benelux community tevreden met de wijzigingen aan de carrière modus? Je leest het hieronder.

Gameplay nog realistischer

Al jaren timmert EA Sports hard aan de weg om de gameplay van FIFA realistischer te maken. Ook met FIFA 20 is weer een stap in de goede richting gezet. Op aanvallend gebied zal je merken dat je meer wegen naar het doel van de tegenstander leidden. Dit komt doordat je dribbelend, zowel langzaam lopend als sprintend, meer bewegingsvrijheid hebt. Als verdedigende partij wordt er meer dan ooit gevraagd om de aanvallers van de tegenstander in de luren te kunnen leggen. Doordat drukzetten met A (X op de PS) minder effectief is, zullen je vaardigheden des te meer op de proef worden gesteld. Gelukkig word je hierbij geholpen door de nieuwe Controlled Tackling, waarmee de kans op balbezit groter is dan in FIFA 19, mits goed uitgevoerd.

In aanloop naar de release van FIFA 20 maakte EA bekend dat de bal-physics volledig herzien zijn. Dit zou ervoor moeten zorgen ervoor dat de bal realistischer stuitert en meer variatie krijgt in de baan van jouw pass of schot, en dit is zeker terug te zien in de game. Tijdens het spelen wordt zichtbaar dat de bal anders beweegt na een pass, voorzet of schot.

De opvallendste wijziging in de gameplay zijn de vernieuwde vrije trappen en strafschoppen. Op het FIFA Benelux forum worden de wijzigingen met gemengde gevoelens ontvangen. Het systeem zorgt ervoor dat je gerichter kunt mikken, waar wel enige tijd aan oefening voor nodig is. De verschillende soorten effecten die je kan meegeven aan vrije trappen doen goed hun werk en zorgen voor veel variatie. Bij het schieten van een penalty is het goed te zien in welke hoek de nemer mikt, met een mentaal spelletje met de keeper als gevolg. Veel gamers zullen dus nog wel de skill games kunnen gebruiken om het schieten van een vrije trap of strafschop te verbeteren.

FIFA 20 is ook meer geschikt voor de spelers die de standaard hulp bij de gameplay niet nodig hebben. Raindog beschrijft zijn ervaring als volgt: “Waar in FIFA 19 zelfs bij full manual de bal altijd op dezelfde plek kwam nadat je een voorzet uit je eigen zestien weg kopte, is dat nu niet meer het geval. Nu is het zelfs niet meer zo vanzelfsprekend dat je dat kopduel überhaupt wint. Aanvallend koppen lijkt nog een pak moeilijker, da’s wel iets wat ik nog graag aangepast zou zien. Botsingen tussen spelers zijn ook enorm verbeterd, wat ervoor zorgt dat je nu beter kan inschatten of je bij een 50/50 de bal kan hebben of niet, en daar kan je dan op anticiperen”.

Desondanks zijn er nog wat kleine irritaties bij Raindog, zoals de speler keuze bij dode spelsituaties: “Ondertussen staan nu wel meestal de juiste spelers op de juiste plekken in de 16 bij corners, maar de corner-nemer blijft nog altijd naar binnen komen of buitenspel staan waardoor hij niet meer aanspeelbaar is na een afgeslagen bal. Ook inworpen zijn slecht uitgewerkt: zelden gooit de back in, meestal is het de flankaanvaller of zelfs de spits.”

Meer uitdaging in FIFA Ultimate Team

Al jarenlang is Ultimate Team de meest gespeelde game mode uit de FIFA-serie. EA Sports kon dus voor FIFA 20 gebruik maken van het goede fundament dat in de afgelopen FIFA’s is opgebouwd. Met de nieuwe Season Objectives heeft EA ervoor gezorgd dat je op langere termijn kan toewerken naar de beste rewards. Hoe meer XP je in een seizoen weet te verdienen, des te beter de rewards zijn. Het hoogste level van seizoen 1 geeft je de keuze uit drie spelers met een rating van 85, Wilfried Zaha, Corentin Tolisso of Lucas Vázquez. De XP is op veel verschillende manieren te verdienen, zoals het winnen van wedstrijden waarbij er criteria’s gesteld worden aan je team. Kevin88 is te spreken over de Season Objectives: “Ik vind het goed dat ze de seizoen doelstellingen hebben geïntroduceerd. Zodat je meer munten en beloningen kan krijgen.”

De aanpassing voor Squad Battles, waarbij je zelf controle hebt over het verversen van tegenstanders, valt bij ons in de smaak. In FIFA 19 werden tegenstanders op vaste tijden ververst, waardoor je soms onvoldoende tijd had om alle tegen tegenstanders te spelen.

Een andere goede toeging van FUT in FIFA 20 is de keuze van EA om de ICON SBCs te vervangen door objectives. Hiermee kunnen ICONs verkregen worden door daadwerkelijk de game te spelen, in plaats van veel geld uit te geven aan de Squad Building Challenges.

Carrière Modus maakt potentie niet waar

Ondanks de populariteit van Ultimate Team kan ook de carrière modus nog altijd rekenen op veel populariteit op ons forum. De carrière modus profiteert van de verbeterde gameplay van FIFA 20. Zo schrijft db1512 dat er meer verschil is in de manier waarop de AI speelt, ten opzichte van FIFA 19: ” Zelf speel ik in carrière mode ook in de Eredivisie en ik merk dat mijn tegenstanders ook veel meer als een Eredivisie team spelen. Waar je in de voorgaande jaren nog wel eens had dat je tegen een Sparta, RKC of Emmen er niet tussen kwam als je op legendarisch speelde merk ik nu dat zij ook meer fouten maken in de opbouw. Als ze er wel uitkomen dan is het ook gevaarlijk, maar dat is bij mij ook zo. Door op passing op semi te zetten speel ik nu (met Heerenveen) gewoon hele leuke en open wedstrijden tegen de niet topteams in Nederland.”

Desondanks is een groot deel van de community niet te spreken over de wijzigingen die EA heeft doorgevoerd aan de carrière modus, zoals blijkt aan de citaten van hieronder:

“Ik wil ook nog even mijn teleurstelling over de tactische capaciteiten van de AI uitspreken. Speelde net tegen Tottenham. Eriksen speelde op cam, Lucas en Son op de vleugels. Lucas wordt vervangen door een mij onbekende speler, in plaats van Dele in te brengen en Eriksen naar rechts te verschuiven. Heb ook al meegemaakt dat een tegenstander van opstelling verandert om aanvallender te spelen, maar dan staat een linksback plots rechtsmid en nog zo van die dingen.”, aldus Raindog.

Ryanajax weet dit treffend te verwoorden: “Naast de bovengenoemde punten vind ik de trainingen die je kunt geven saai en makkelijk. Als je één speler vijf trainingen laat doen zal hij gegarandeerd snel groeien, zonder dat je er echt moeite voor doet. Ook de jeugdopleiding is al jaren niets aan verbeterd en heeft eigenlijk een vrij nutteloze functie, mede door het feit dat je spelers met trainingen eenvoudig kunt laten groeien in rating. Als laatst zijn de transfers natuurlijk weer even hilarisch en onbegrijpelijk als afgelopen jaren en kan ik hier beter niet teveel woorden aan vuil maken.”

Na de eerste grote update van FIFA 20 lijken de grootste problemen met de carrière modus. Inmiddels spelen meestal weer de beste spelers van een team, waarmee ook realistische competitiestanden gehaald worden.

VOLTA, Straat- en zaalvoetbal terug in FIFA

Na het stoppen van The Journey werd de aankondiging van VOLTA met veel gejuich ontvangen in de FIFA-community.  Op grafisch gebied hebben de developers een andere sfeer neer weten te zetten ten opzichte van de reguliere potjes. Dit zien we ook terug in de gameplay, waarbij de verschillende soorten wedstrijden daadwerkelijk anders aanvoelen. Waar de potjes met kleine doelen voornamelijk draaien om skillmoves, zijn wedstrijden met keepers meer gericht op tactisch spelen. Wij vinden de keuze om skillmoves gemakkelijker te maken een goede, waardoor iedereen een aantrekkelijke wedstrijd kan maken.

In de verhaalmodus kan je je eigen speler maken, om vervolgens in verschillende soorten wedstrijden en skill moves kan uitgroeien tot een echte straatvoetbal-legende. Op ons forum schrijft thebriann dat hij de verhaalmodus in slechts twee uur wist te voltooien, waardoor de gamemode “niet meer is dan afwisseling.”

Conclusie

FIFA 20 heeft weer een goede stap in de juiste richting gemaakt op het gebied van de gameplay. De spelers reageren in de nieuwste FIFA nog realistischer op situaties, waarbij je ook zelf meer controle hebt over verschillende bewegingen.

Qua gamemodes scoort EA Sports punten met FIFA Ultimate Team. FUT is door de introductie van de season objectives meer gericht op rewards voor het daadwerkelijk spelen van de game. Dit houdt de replay value van de populaire modus hoog. De carrière modus kende in FIFA 20 een moeizame start door de vele problemen bij de lancering van de game met enkele bugs die zorgde voor onacceptabele problemen. Met de nieuwste patch(es) lijken de grootste problemen inmiddels verholpen. Hierdoor kunnen liefhebbers van de carrière modus ook aan de slag met verschillende carrières. Na het afscheid van The Journey heeft EA met VOLTA het langverwachte straat- en zaalvoetbal terug gebracht naar de reguliere FIFA-serie. VOLTA is een leuke ervaring met een unieke gameplay met bijbehorende graphics.

Hoewel de grafische verschillen minimaal zijn, hebben wij meerdere positieve geluiden ontvangen over het vernieuwde Nederlandse commentaar. Na vijftien jaar nam EA Sports afscheid van Evert ten Napel en Youri Mulder. Zij zijn vervangen door de bekende Nederlandse commentatoren Sierd de Vos en Jeroen Grueter.

EA Sports heeft met FIFA 20, ondanks enkele problemen bij de lancering, weer een game gemaakt waarmee veel voetbalfans een jaar plezier kunnen beleven. Op FIFA Benelux blijven we je natuurlijk op de hoogte houden over de ontwikkelingen rondom de game.

Tot slot willen wij de leden van het FIFA Benelux forum bedanken die hebben bijgedragen aan deze review.

Meer in FIFA 20

FUT 20 Team of the Week – Week 8